Skip navigation

Forbrugere overså nye vilkår og hænger på udlandsopkald

20. januar 2021

Teleankenævnet har afgjort flere sager, hvor forbrugere ikke har krav på at få tilbagebetalt regninger for opkald til udlandet. Forbrugerne havde ikke været opmærksomme på, at teleselskabet havde ændret udlandspakken, så den inkluderede opkald til færre eller andre lande. Ankenævnet vurderede, at teleselskabet havde varslet korrekt om ændringerne.

Det kan betale sig at have styr på mobilpakken, hvis du ofte ringer til udlandet – især hvis det er til et land uden for EU. Det viser flere nyere afgørelser fra Teleankenævnet.

Her kostede det forbrugerene dyrt, at de ikke havde været opmærksomme på, at deres teleselskab havde ændret i deres udlandspakke, så det inkluderede opkald til færre lande. Blandt andet havde en af forbrugerne ringet for mere end 8.000 kroner til Cuba, som ikke længere var en del af pakken.

Teleankenævnet vurderede, at teleselskabet havde varslet forbrugerne korrekt om abonnementsændringerne.

”Når du ringer fra Danmark til et andet EU-land, er der indført regler for, hvor dyrt det må være. Det samme gælder ikke for opkald til lande uden for EU, som det kan være meget dyrt at ringe til. Hvis du skal ringe meget til udlandet, så hold øje med, hvad dit teleselskabs udlandspakke indeholder. Det kan variere fra selskab til selskab,” siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

I sagerne fra Teleankenævnet abonnerede forbrugerne hver især på en udlandspakke hos teleselskabet, hvor der fx var inkluderet henholdsvis 5 eller 10 timers tale til 110 lande.

Teleselskabet ændrede imidlertid vilkårene for udlandspakken til alene at inkludere opkald til 54 lande. Teleselskabet varslede forbrugerne i en mail mere end en måned før, at ændringerne trådte i kraft. 

Efter ændringerne var trådt i kraft, ringede forbrugerne flere gange til fx Iran og Cuba, som ikke længere var inkluderet i udlandspakken. Efterfølgende fik forbrugerne en regning for opkaldene.

”Hvis dit teleselskab varsler ændringer i din mobilpakke, så tjek, hvad ændringerne betyder for dig. Ændres prisen, eller hvilke lande du fx kan ringe til. Hvis der er tale om væsentlige ændringer, skal teleselskabet varsle dig i rimelig tid, så du kan nå at komme ud af aftalen,” siger Susanne Aamann.

I maj 2019 blev der indført nye regler for, hvor meget dit teleselskab maksimalt må opkræve, når du ringer eller sender sms’er fra Danmark til andre EU-lande samt de tre EØS-lande – Norge, Island og Liechtenstein. Reglerne omfatter ikke opkald til lande uden for EU.

Ifølge slutbrugerbekendtgørelsen skal udbydere af fx teleydelser varsle deres kunder om ændringer i priser og vilkår, så kunderne får mulighed for at opsige aftalen uden omkostninger senest med virkning fra det tidspunkt, hvor ændringen træder i kraft. Varslet om ændringer skal være på mindst én måned og indeholde oplysning om kundens ret til at opsige aftalen.

Læs afgørelserne fra Teleankenævnet

Pressekontakt:

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

KUNNE DU BRUGE SIDEN?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

og få gode råd og ny viden inden for forbrugerområdet