Skip navigation

Forbruger får penge tilbage for udskudt pakkerejse

20. september 2021

Pakkerejse-Ankenævnet har afgjort, at en forbruger kan få pengene tilbage for en krydstogtrejse, som blev udskudt med et år som følge af coronasituationen.

Der kan være grænser for, hvor langt frem i tiden en rejsearrangør kan skubbe en rejse, som ikke kan gennemføres på grund af Covid-19. Det viser en afgørelse fra Pakkerejse-Ankenævnet.

Covid-19 har ført til rejserestriktioner og lukkede grænser verden over. Nogle rejser er helt blevet aflyst, mens andre er blevet udskudt til et senere tidspunkt.

”Som forbruger er du generelt godt beskyttet, hvis du har købt en pakkerejse, og rejsearrangøren ændrer rejsetidspunktet eller helt aflyser. Hvis rejseudbyderen ender med at aflyse rejsen, vil du have krav på at få alle dine penge igen – også selvom aflysningen skyldes coronasituationen,” siger leder af Forbruger Europa, Lars Arent.

I sagen fra Pakkerejse-Ankenævnet havde forbrugeren købt en næsten fire måneder lang krydstogtrejse jorden rundt for to personer. I oktober 2020 modtog forbrugeren en mail fra rejsearrangøren, hvor der stod, at rejsen grundet corona var udskudt med cirka et år til januar 2022. Forbrugeren ønskede at få pengene tilbage, men det afviste rejsearrangøren.

Pakkerejse-Ankenævnet vurderede, at der var tale om en væsentlig ændring af rejseydelsernes væsentligste kendetegn. Forbrugeren kunne derfor hæve aftalen og få tilbagebetalt hele rejsens pris på omkring 290.000 kroner.

”Hvis din rejse bliver udskudt, kan der ud fra en konkret vurdering være tale om en væsentlig ændring ved rejsen. Det vil afhænge af, hvor langt frem i tiden rejsen rykkes. Ankenævnet har i denne sag vurderet, at en udskydelse af rejsen på et år er en væsentlig ændring, og at forbrugeren derfor har krav på at få pengene for rejsen tilbage,” siger Lars Arent.

Er du usikker på dine rettigheder, hvis rejsen bliver aflyst som følge af corona? Læs mere på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk.

Pressekontakt:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

KUNNE DU BRUGE SIDEN?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

og få gode råd og ny viden inden for forbrugerområdet