Virksomheder må ikke reparere uden forbrugerens accept

15. februar 2018

Februar måneds Firmatjek byder blandt andet på en sag, hvor en virksomhed reparerede forbrugerens computer uden forbrugerens accept. Firmatjek er Nævnenes Hus’ liste med virksomheder, der ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser.

Virksomhed reparerede computer uden forbrugers accept

I den første sag indleverede forbrugeren sin computer til undersøgelse, fordi den ikke kunne fange netværk. Da forbrugeren senere samme dag hentede computeren, opkrævede elektronikforhandleren 599 kroner for et serviceeftersyn. Forbrugeren betalte i protest, fordi han mente, at fejlen var dækket af reklamationsretten. Forbrugerklagenævnet vurderede, at forbrugeren havde krav på at få tilbagebetalt de 599 kroner, fordi elektronikforhandleren havde repareret computeren uden forbrugerens accept og uden at sikre sig bevis for, om fejlen var dækket af reklamationsretten. Elektronikforhandleren har endnu ikke efterlevet afgørelsen.

Konfirmationskjole var for lille

Også en kjoledesigner en endt på Firmatjek. Forbrugeren købte en konfirmationskjole hos kjoledesigneren, men den viste sig at være for lille. Forbrugeren returnerede derfor kjolen og krævede købesummen tilbagebetalt. I Center for Klageløsning indgik parterne en bindende aftale om, at kjoledesigneren skulle tilbagebetale prisen på kjolen, men forbrugeren har endnu ikke modtaget pengene.

Receiver havde mange fejl

I en tredje sag købte forbrugeren en surround receiver til 7.699 kroner. Forbrugeren klagede tre gange over fejl på receiveren, og hver gang reparerede elektronikforhandleren den. Da forbrugeren for fjerde gang klagede over fejl, ombyttede elektronikforhandleren receiveren til en ny, men den havde også en fejl. Forbrugeren ønskede derfor at hæve købet. Forbrugerklagenævnet vurderede, at receiverens discdrev var defekt på grund af en materiale- og fabrikationsfejl. Da receiveren og den tilhørende fjernbetjening virkede meget brugte, kunne forbrugeren dog ikke hæve købet. I stedet havde han krav på et afslag på 1.250 kroner i prisen. Elektronikforhandleren har endnu ikke efterlevet afgørelsen.

Jylland:

Rikke Sandberg
Kjeld Jensen (DinITPartner.nu)

Sjælland og øerne:

K.T. Radio ApS
Per Apelroth (Nordsjællands Ejendomsservice)

Pr. 15. februar 2018 er der 42 sager på Firmatjek. De seneste 12 måneder er der offentliggjort 46 sager på Firmatjek.

Firmatjek blev offentliggjort første gang den 27. maj 2004.

Se hvilke virksomheder, der er på Firmatjek

Læs betingelserne for at være på Firmatjek

For yderligere information:

Kontakt pressesekretariatet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på telefon 41 71 50 98.

Kunne du bruge siden?


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter