Uspecificerede rejser kan også have mangler

Rejsende skal ikke finde sig i hvad som helst, selvom de har købt en uspecificeret rejse. Det viser en afgørelse fra Pakkerejse-Ankenævnet. Her fik en forbruger et nedslag på 2.000 kroner i rejsens pris, fordi standarden på forbrugerens hotel ikke var, hvad forbrugeren kunne forvente ved købet.

Mug på toilettet, beskidt sengetøj og håndklæder samt døde dyr i en lampe. Hertil afskallet maling, en revnet håndvask og defekt bad og toilet. Sådan fremstod hotelværelset på en uspecificeret rejse.

Pakkerejse-Ankenævnet har vurderet, at den rejsende havde krav på et afslag på 2.000 kroner i rejsens pris, fordi standarden på hotellet ikke var, hvad der kunne forventes ved købet af rejsen.

Afgørelsen viser, at rejsende godt kan stille visse minimumskrav til standarden af indkvarteringen, når de køber en uspecificeret rejse.

”Når du køber en uspecificeret rejse, er du ikke garanteret et bestemt hotel eller en bestemt standard på forhånd. Men det betyder ikke, at du fraskriver dig dine rettigheder, hvis du køber den type rejse. Forbrugeren kan stadig godt stille visse minimumskrav,” siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

I sagen fra Pakkerejse-Ankenævnet skrev rejsebureauet på sin hjemmeside og i forbrugerens velkomstbrev, at ”… der ikke modtages reklamationer på hotelstandarden.”

Efterfølgende klagede forbrugeren, men rejsebureauet afviste at behandle klagen, fordi forbrugeren ikke havde klaget under rejsen.

Pakkerejse-Ankenævnet vurderede imidlertid, at rejsebureauet ved at skrive, at det ikke modtog reklamationer på hotelstandarden, havde frataget forbrugeren muligheden for at klage. 

”Rejsebureauet kan ikke fratage dig muligheden for at klage, fordi der er tale om en uspecificeret rejse. Du har stadig ret til at klage, hvis der er mangler ved rejsen, fx hvis rengøringen på hotellet ikke er tilfredsstillende,” siger Susanne Aamann.    

Hvad er en uspecificeret rejse?

  • Når du køber en uspecificeret rejser, kender du rejsemålet og rejsetidspunktet på forhånd, men du ved ikke, hvor du bliver indkvarteret, fx om det er på et hotel eller i en lejlighed, og i hvilken ferieby
  • Du får typisk først oplysninger om indkvarteringen, når du ankommer til rejsemålet
  • Du risikerer desuden at skulle flytte fra et hotel til et andet flere gange under ferien.

Læs afgørelsen fra Pakkerejse-Ankenævnet.

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter