Simpelt greb kan skærpe opmærksomhed om handelsvilkår

22. juni 2018

Mange forbrugere undlader at læse betingelserne, når de handler på nettet, selvom de både kan høste fordele og undgå problemer ved at kende vilkår og priser. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har for nylig gennemført et adfærdsvidenskabeligt eksperiment, som viser, at handelsbetingelser kan præsenteres, så forbrugerne træffer bedre valg for dem selv.

Skal du shoppe en ny bluse eller en fødselsgave til dine venner på nettet?

Så kan det virke fristende at sætte flueben ud for netbutikkens handelsbetingelser uden at læse de mange sider med vilkår. Færre end 10 procent af de europæiske forbrugere læser handelsbetingelserne, før de handler på nettet, viser en undersøgelse fra EU i 2016.

”Vores eksperiment viser, at det med et forholdsvis simpelt greb er muligt at skærpe forbrugernes opmærksomhed om handelsbetingelserne og dermed få dem til at træffe bedre valg for dem selv,” siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Mette Rose Skaksen.

Hvis vigtige handelsbetingelser - som for eksempel leveringstid, fragtpris og returomkostninger - præsenteres som små ikoner på netbutikkens hjemmeside sammen med varens pris og uden at kræve yderligere klik, så er forbrugerne en del mere opmærksomme på betingelserne, og bruger dem aktivt i deres køb. Det viser et adfærdsvidenskabeligt eksperiment, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for nylig har gennemført blandt 100 forbrugere.

I eksperimentet blev forbrugerne delt i to grupper. Den ene gruppe blev præsenteret for de nuværende handelsbetingelser fra anonymiserede netbutikker. Den anden gruppe blev præsenteret for samme netbutikker, hvor seks vigtige handelsbetingelser var fremhævet med ikoner som supplement til de nuværende – ofte lange - handelsbetingelser. De seks vilkår var: Fragtpris, leveringstid, returret, returomkostninger, retur via pakke eller butik samt særlige vilkår.

Eksperimentet viste, at forbrugerne, som så hjemmesiderne med fremhævede ikoner, havde nemmere ved at svare på spørgsmål om betingelserne, og ikke mindst ved at sammenligne netbutikkerne.

For eksempel valgte 88 procent af forbrugerne, som fik præsenteret de simple handelsbetingelser, netbutik ud fra, hvem der tilbød den bedste pris inklusive fragt. Af de forbrugere, som fik præsenteret de nuværende – ofte lange - handelsbetingelser, valgte kun 61 procent netbutik ud fra den samlede laveste pris inklusive fragt. 

Desuden var forbrugerne mindre frustrerede i deres søgen.

”Handelsbetingelserne kan virke lange og uoverskuelige, men de indeholder vigtig information, som også kan have betydning for forbrugerens valg af netbutik. Det gælder for eksempel information om priser og vilkår, hvis varen skal leveres eller returneres. Det er ikke nødvendigvis det produkt, som fremstår billigst, der giver den bedste handel,” siger Mette Rose Skaksen.

Området er i dag reguleret på EU-niveau. Regeringen har i forbindelse med sin forbrugerpolitiske strategi oplyst, at den vil arbejde for, at der gøres op med overflødige informationer til forbrugerne, når de handler på nettet.

For yderligere information:

Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.

Kunne du bruge siden?


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter