Sag om manglende fjernelse af tatoveringer på Firmatjek

Firmatjek byder i april måned på en sag, hvor en forbruger ikke fik fjernet to tatoveringer, selvom hun havde betalt for det. Også en sag om fri kilometer på en lejebil og en defekt el-ladcykel er endt på Firmatjek. Firmatjek er Nævnenes Hus’ liste med virksomheder, som ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser.

Forbruger fik ikke fjernet to tatoveringer

I den første sag betalte en forbruger 7.500 kroner til en virksomhed for at få fjernet to tatoveringer. Forbrugeren endte dog med kun at få en af de aftalte 7-8 behandlinger, og hun krævede derfor sine penge retur. Det afviste virksomheden. Forbrugerklagenævnet vurderede, at forbrugeren havde indgået en aftale med virksomheden om, at den skulle fjerne de to tatoveringer, og at forbrugeren derfor havde krav på at få 6.500 kroner tilbagebetalt. Virksomheden har endnu ikke efterlevet afgørelsen.

Varevogn var med fri kilometer

Den anden sag handler om, hvorvidt en forbruger havde lejet en varevogn med fri kilometer og derfor havde krav på at få tilbagebetalt de 5.474,70 kroner, som biludlejeren havde hævet på forbrugerens kort for ekstra kilometer. Forbrugeren modtog ved bestillingen af varevognen en mail fra biludlejeren, hvor der stod, at han fik en uges fri kilometer. I lejekontrakten var ”fri kilometer” begrænset til 1.750 km. pr. uge. Biludlejeren har forklaret, at mailen alene var en bekræftelse på, at varevognen var bestilt. Forbrugerklagenævnet lagde i sin vurdering vægt på, at mailen var en ordrebekræftelse, og at der derfor var indgået en aftale om fri kilometer. Forbrugeren havde krav på at få sine penge tilbage. Biludlejeren har ikke efterlevet afgørelsen.

Forbruger kunne hæve købet af el-ladcykel

I den tredje sag gik motoren på forbrugerens el-ladcykel i stykker. Han klagede derfor til cykelforhandleren, som henviste ham til producenten. Producenten reparerede i alt el-ladcyklen tre gange. Da el-ladcyklen for fjerde gang gik i stykker, ønskede forbrugeren at hæve købet. Det afviste producenten med det argument, at de ikke var sælgere af el-ladcyklen, og at de ikke var indtrådt i reklamationen. Forbrugerklagenævnet vurderede på baggrund af den sagkyndiges udtalelser, at el-ladcyklen var mangelfuld. Da producenten tre gange tidligere uden forbehold havde fejlsøgt og repareret el-ladcyklen, vurderede nævnet, at producenten havde givet forbrugeren en forventning om, at den havde påtaget sig cykelforhandlerens forpligtigelser. Producenten har endnu ikke efterlevet afgørelsen.

Jylland:

Fyn:

Sjælland og øerne:

De seneste 12 måneder er der offentliggjort 49 sager på Firmatjek.

Fire virksomheder har valgt at efterleve afgørelsen efter offentliggørelse og er derfor taget af Firmatjek igen.

Pr. 26. april 2018 er der 45 sager på Firmatjek

Firmatjek blev offentliggjort første gang den 27. maj 2004.

Se hvilke virksomheder, der er på Firmatjek

Læs betingelserne for at være på Firmatjek

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

 

Kunne du bruge siden?


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter