Skip navigation

Forbruger indgik medlemskab uden at vide det

13. december 2018

En fordelsklub er endt på årets sidste Firmatjek, fordi det ikke tydeligt fremgik, at forbrugeren indgik aftale om et medlemskab af fordelsklubben, da han købte varer hos den. Også en hi-fi-forhandler og en tatovør er kommet på Firmatjek, som er Nævnenes Hus’ liste over virksomheder, der ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser.

Indgik abonnement uden at vide det

En forbruger købte glasskåle, låg og t-shirts i en fordelsklub på nettet. Ved bestillingen indgik forbrugeren samtidig en aftale om et medlemskab af fordelsklubben. Forbrugeren klagede til fordelsklubben og krævede medlemskabet annulleret og abonnementsbetalingerne tilbagebetalt, fordi han ikke var blevet tydeligt oplyst om, at han havde indgået en aftale om køb af et medlemskab. Det stod hverken tydeligt på hjemmesiden eller på forbrugerens kvittering. Forbrugerklagenævnet vurderede, at fordelsklubben ikke havde opfyldt sin oplysningspligt. Forbrugeren var derfor ikke bundet af aftalen og kunne få sine penge tilbagebetalt. Fordelsklubben har endnu ikke efterlevet afgørelsen.

Pladespiller gik i stykker under reparation

En forbruger havde købt en pladespiller hos en hi-fi-forhandler, som han indleverede til reparation på grund af en lavfrekvent støj. Over et år senere tilbageleverede hi-fi-forhandleren pladespilleren til forbrugeren. Både tonearm og pickup var dog blevet ødelagt. Forbrugerklagenævnets sagkyndige udtalte, at den ødelagte tonearm var knækket på grund af enten tryk fra oven, eller fordi noget var tabt på tonearmen. Ud over det var armholderen revet af en udligger på armblokken, og nålearmen på pickuppen sad skævt i forhold til pickuppen. Forbrugerklagenævnet vurderede, at skaderne var sket, mens pladespilleren havde været i hi-fi-forhandlerens varetægt. Derfor havde forbrugeren krav på en erstatning på 2.000 kroner. Hi-fi-forhandleren har endnu ikke efterlevet afgørelsen.

Tatovering blev aldrig udført

Forbrugeren indgik en aftale om at få lavet en tatovering og overførte i den forbindelse et depositum på 4.500 kr. til tatovøren. Fordi der var sket en dobbeltbooking hos tatovøren, blev tatoveringen ikke udført. I Center for Klageløsning bekræftede tatovøren, at han ville tilbagebetale depositummet til forbrugeren, men det er endnu ikke sket.

Jylland:

Sjælland og øerne:

I 2018 er der offentliggjort 37 sager på Firmatjek.

Pr. 13. december 2018 er der 30 sager på Firmatjek

Firmatjek blev offentliggjort første gang den 27. maj 2004.

Se hvilke virksomheder, der er på Firmatjek

Læs betingelserne for at være på Firmatjek

For yderligere information:

Kontakt Nævnenes Hus, Forbruger & Erhverv: 72 40 58 11

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står bag den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk. Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter