Auktionsvilkår var ugyldigt

23. august 2018

Et auktionshus og en møbelbutik er blandt de fem firmaer på denne måneds Firmatjek. Firmatjek er Nævnenes Hus’ liste med virksomheder, som ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser.

Auktionsvilkår var ugyldigt

I den første sag havde forbrugeren købt en pilleovn via en online auktion. Da han hentede pilleovnen, manglede en prøvningsattest. Da det er ulovligt at sælge en pilleovn uden prøvningsattest, ønskede forbrugeren at hæve købet. Auktionshuset afviste hans krav og henviste til auktionshusets vilkår, hvor der stod: ”Alt sælges i den stand det forefindes ved hammerslag og der er således ingen garanti af nogen art. Vi gør opmærksom på at vi ikke tester eller gennemprøver de enkelte effekter.” Forbrugerklagenævnet vurderede, at pilleovnen var mangelfuld, fordi der manglede en prøvningsattest, og at manglen ikke var uvæsentlig. Desuden udtalte nævnet, at forbeholdet i auktionsvilkårene var ugyldigt. Forbrugeren kunne derfor ophæve købet. Auktionshuset har ikke efterlevet afgørelsen.

Samme fejl opstod igen

I en anden sag købte forbrugeren en ”Zerostress stue” (en sofa og to stole med skamler) i en møbelbutik. Kort tid efter klagede forbrugeren over, at der var folder i læderet på stolene. Sagen endte i Forbrugerklagenævnet, som afgjorde, at møbelbutikken skulle afhjælpe de konstaterede mangler. Det gjorde butikken. Knap et år efter klagede forbrugeren over, at der igen var opstået folder på sæderne, og at sæderne ikke havde samme farve som resten af stolen. Ifølge Forbrugerklagenævnets sagkyndige var der tale om en fabrikationsfejl, idet skindet på sædehyndens overdel var skåret for stort. Forbrugeren kunne derfor hæve købet, men møbelbutikken har endnu ikke efterlevet afgørelsen.

Gearkasse blev aldrig leveret

I den tredje sag købte forbrugeren en gearkasse til 8.350 kroner, men den kom aldrig frem. Forbrugeren krævede derfor sine penge tilbage. Det accepterede forhandleren, men forbrugeren modtog aldrig pengene. Forbrugerklagenævnet vurderede, at forbrugeren havde krav på at få tilbagebetalt købesummen, fordi forbrugeren og forhandleren havde indgået en bindende aftale om det, og fordi forhandleren ikke kunne dokumentere, at han havde tilbagebetalt pengene. Forhandleren har endnu ikke efterlevet afgørelsen.

Jylland:

Sjælland og øerne:

I 2018 er der offentliggjort 46 sager på Firmatjek.

Pr. 23. august 2018 er der 37 sager på Firmatjek

Firmatjek blev offentliggjort første gang den 27. maj 2004.

Se hvilke virksomheder, der er på Firmatjek

Læs betingelserne for at være på Firmatjek

For yderligere information:

Kontakt Nævnenes Hus, Forbruger & Erhverv: 72 40 58 11

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står bag den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk. Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter