Aflyst rejse kostede forbruger 80 procent af prisen

31. januar 2018

Et rejsebureau måtte tage 80 procent af rejsens pris som vederlag, da forbrugeren afbestilte turen. Det har Pakkerejse-Ankenævnet afgjort. Hold altid øje med afbestillingsbetingelserne, lyder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens råd til de forbrugere, der står over for at bestille storbyferien til forårets helligdage eller sommerferien.

Storby- og badeferier er populære blandt danskerne. Ifølge de nyeste tal fra Danmarks Statistik tog omkring hver femte dansker forrige år på miniferie i en udenlandsk storby. Og næsten hver fjerde tog på en badeferie i udlandet.

Køber forbrugerne storbyferien eller rejsen i sommerferien som en pakkerejse, hvor flyrejse og hotel er inkluderet, har de modsat flyrejser mulighed for at afbestille rejsen. Men de kan ikke være sikre på at få alle pengene retur.

”Forbrugerne er generelt godt sikret, hvis de køber en pakkerejse. Modsat flyrejser, hvor der ingen fortrydelsesret er, har forbrugerne mulighed for at afbestille pakkerejsen, hvis de bliver forhindrede i at rejse. De skal dog være opmærksomme på, at de ikke nødvendigvis får den fulde pris retur. Rejsebureauet har ret til at opkræve et passende vederlag,” siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Hvor stort et vederlag, rejsebureauet kan opkræve, afhænger af, hvor tæt på afrejsen forbrugeren afbestiller rejsen, og hvilken rejse der er tale om.

Pakkerejse-Ankenævnet har for nylig afgjort en sag, hvor et rejsebureau fik medhold i, at det kunne opkræve et vederlag på 80 procent af rejsens pris - svarende til 6.972 kroner - fordi forbrugeren havde aflyst rejsen til Tenerife 11 dage før afrejsen.

”De enkelte rejsebureauer har deres egne afbestillingsregler. Derfor er det en god idé at læse dem grundigt igennem, når du bestiller rejsen,” siger Susanne Aamann.

I sagen fra Pakkerejse-Ankenævnet var forbrugeren og rejsebureauet desuden uenige om, hvorvidt forbrugeren havde afbestilt rejsen via telefon.

Efter telefonsamtalen havde rejsebureauet sendt en mail til forbrugeren, hvor der stod, at rejsen var annulleret. Forbrugeren svarede aldrig på mailen.

Først en uge senere kontaktede forbrugeren rejsebureauet – denne gang med henblik på at få overdraget rejsen til nogle andre.

I Pakkerejse-Ankenævnet fik rejsebureauet medhold i, at det med rette kunne forvente, at forbrugeren havde afbestilt rejsen, idet han aldrig svarede på mailen og først kontaktede rejsebureaet igen efter en uge.

”Kommer du dertil, at du overvejer at aflyse pakkerejsen, er det generelt en god idé at få alting på skrift, og at det aftalte bliver bekræftet af begge parter. Så er der klarhed omkring, hvad du og rejsebureauet har aftalt,” siger Susanne Aamann.

Læs sagen fra Pakkerejse-Ankenævnet

Skal du afbestille en pakkerejse?

  • Du har ret til at afbestille din pakkerejse, men du må forvente at betale et vederlag til arrangøren
  • Vederlagets størrelse vil normalt afhænge af, hvor tæt på afrejsedagen, du afbestiller, og hvilken rejse der er tale om
  • I rejsebureauets rejsebetingelser kan du læse mere om reglerne for at afbestille rejsen. Hvert rejsebureau har sine egne afbestillingsregler
  • Du har normalt ret til at overdrage rejsen til en anden. Du må give arrangøren besked i rimelig tid og forvente at skulle betale for at få ændret billetter og lignende

For yderligere information:

Kontakt pressesekretariatet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på telefon 41 71 50 98

Kunne du bruge siden?


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter