Virksomheder indtager loppemarkederne

11. september 2017

Siden 2009 er virksomhedernes salg af stof, beklædning og sko på markeder og stadepladser næsten tredoblet. Selvom skoene er købt hos en virksomhed på et loppemarked, går forbrugernes rettigheder ikke tabt, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der råder forbrugerne til at få virksomhedens kontaktoplysninger og en kvittering på købet.

Det bliver mere og mere populært blandt virksomhederne at sælge tøj og sko på markeder. I 2009 solgte danske virksomheder for 62 mio. kr. stof, beklædning og sko på markeder og stadepladser. I 2016 var tallet steget til 183 mio. kr. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Selvom jakken eller skoene ikke er købt i en traditionel butik eller på nettet, så beholder forbrugerne deres rettigheder.

”Forbrugerne er lige så godt beskyttede, når de handler hos en virksomhed, der har en stand på et marked, som i en fysisk butik. Blandt andet er de dækket af den to-årige reklamationsret, og virksomheden skal desuden bringe eventuelle fejl på varen i orden, hvis virksomheden er ansvarlig for dem,” siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Den to-årige reklamationsret betyder, at forbrugerne fx har ret til at få varen repareret eller ombyttet til en ny, hvis den viser sig at have en fejl, der er dækket af købeloven.

Selvom forbrugerne beholder deres ret, er det ikke sikkert, at de kan bruge den til noget. Det kan være svært at finde virksomheden igen, og forbrugerne skal også kunne dokumentere, at varen er købt hos netop den virksomhed.

”Køber du tøj og sko hos en virksomhed, der har en stand på et loppemarked, så spørg, hvordan du får fat i den, hvis der skulle være fejl på varen,” siger Susanne Aamann.

”Det er også en god idé at bede virksomheden om en kvittering for dit køb. Ligesom ved køb i en butik er det vigtigt, at du kan bevise, hvor varen er købt, og hvad den kostede,” tilføjer hun.

Også blandt private er det populært at sælge varer på fx loppemarkeder. Er både køber og sælger privatpersoner, afhænger køberens rettigheder af, hvad der er aftalt. Fx kan det aftales, at varen sælges som beset og dermed uden reklamationsret. Hvis der ikke er aftalt andet mellem parterne, vil køberen have to års reklamationsret efter loven.

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne hente flere gode råd om køb på loppemarkeder. De kan også læse mere om, hvad der gælder, hvis sælgeren er privatperson.

Gode råd – når du handler på loppemarked:

  • Undersøg varen grundigt, og se efter eventuelle fejl, før du køber den
  • Få et bevis på handlen, altså en kvittering. Den er nødvendig, hvis du senere vil klage over varen
  • Spørg efter virksomhedens kontaktoplysninger, så du kan komme i kontakt med den, hvis der opstår fejl på varen
  • Er varen brugt? Så husk, at købeloven også gælder for brugte varer, hvis varen er købt hos en virksomhed
  • Ønsker du at kunne bytte eller returnere varen, skal du aftale det med virksomheden. Du har normalt ikke fortrydelsesret, når du køber varer på et loppemarked

Kilde: Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk

For yderligere information:

Kontakt pressesekretariatet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på telefon 41 71 50 98.

Sidst opdateret: 11. september 2017

Kunne du bruge siden?