Sag om ansvar ved flykonkurs på Firmatjek

21. juni 2017

En sag om et rejsebureaus ansvar ved flykonkurs er blandt de 10 sager på juni måneds Firmatjek, der også byder på en utæt haveiglo og en ballonflyvning, der aldrig blev udført. Firmatjek er Nævnenes Hus’ liste med virksomheder, der ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser.

Rejsebureau var ansvarligt ved flykonkurs

Den første sag handler om rejsebureauets ansvar, når flyselskabet går konkurs. Forbrugeren havde købt en flybillet tur/retur til Amman, Jordan, i rejsebureauets fysiske butik. Efterfølgende gik flyselskabet konkurs, og forbrugeren kunne derfor ikke bruge flybilletten. Sagen endte i Forbrugerklagenævnet, som vurderede, at rejsebureauet i forbindelse med salget ikke havde oplyst forbrugeren tilstrækkeligt tydeligt om, at rejsebureauet kun var formidler af flybilletten på vegne af flyselskabet. Dermed måtte forbrugeren gå ud fra, at det var rejsebureauet, han indgik aftalen med. Forbrugeren var berettiget til at få prisen på 3.200 kroner tilbage. En afgørelse, som rejsebureauet endnu ikke har efterlevet.

Haveiglo var utæt

En anden sag handler om en haveiglo med transparent dug, hvor der kort efter købet begyndte at trænge vand ind gennem igloens folie. Forbrugerklagenævnets sagkyndige udtalte, at igloens syninger manglede dobbelt fold eller forsegling, og at den anvendte folie ikke opfyldte krav til tilstrækkelig holdbarhed og var af meget dårlig kvalitet. På den baggrund vurderede Forbrugerklagenævnet, at igloen var mangelfuld, og at forbrugeren kunne ophæve købet. Firmaet bag haveigloen har i forvejen tre sager på Firmatjek og har endnu ikke efterlevet afgørelserne.

Ballonflyvning blev aldrig udført

Den tredje sag byder på endnu en genganger på Firmatjek. En forbruger havde booket en ballonflyvning hos et ballonflyverfirma. Flyvningen blev imidlertid aflyst på grund af vejrforhold og herefter ombooket, men heller ikke den flyvning blev gennemført. Forbrugeren forsøgte herefter gentagne gange at kontakte firmaet bag ballonflyvningerne, men uden held. Forbrugerklagenævnet vurderede, at firmaet bag ballonflyvningen havde misligholdt aftalen, og at forbrugeren kunne ophæve aftalen. Firmaet bag ballonflyvningerne har tidligere haft to andre sager på Firmatjek. Firmaet har endnu ikke efterlevet de tre afgørelser.

Jylland

Sjælland og øerne

Udland

Pr. 21. juni 2017 er der 42 sager på Firmatjek, hvoraf 30 sager er blevet offentliggjort i 2017.

Firmatjek blev offentliggjort første gang den 27. maj 2004.

Se hvilke virksomheder, der er på Firmatjek

Læs betingelserne for at være på Firmatjek 

For yderligere information:

Kontakt pressesekretariatet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på telefon 41 71 50 98.

Sidst opdateret: 21. juni 2017

Kunne du bruge siden?