Manglende serviceeftersyn på leaset bil kostede forbrugeren dyrt

29. november 2017

Det koster en forbruger 5.300 kroner, at hun ikke havde afholdt serviceeftersyn for sin leasingbil, selvom det fremgik af kontrakten, at hun skulle. Sæt dig ind i vilkårene, når du indgår en aftale. Sådan lyder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens råd til forbrugerne efter en afgørelse i Pengeinstitutankenævnet.

Det er ikke nok at betale for en leaset bil. Der kan også følge pligter om service og vedligehold med. Det må en forbruger sande efter at have tabt sin sag i Pengeinstitutankenævnet, fordi forbrugeren ikke havde overholdt sin del af aftalen med det finansieringsselskab, som bilen blev leaset af.

Det kostede forbrugeren 5.300 kroner, at hun ikke sendte bilen til serviceeftersyn, selvom det stod i service- og vedligeholdelsesaftalen.

”Forbrugerne kan undgå ubehagelige overraskelser ved at sætte sig ind i aftalevilkårene, hver gang de indgår en aftale. Så ved de, hvilke forpligtelser de og selskabet hver især har. Det gælder ikke kun ved aftaler om billeasing, men for eksempel også ved leje af elektronik og andre produkter,” siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

I sagen fra Pengeinstitutankenævnet indgik forbrugeren en et-årig kontrakt med et finansieringsselskab om billeasing. To gange efterfølgende indgik hun en ny et-årig aftale om at lease den samme bil.

I service- og vedligeholdelsesaftalen, som var en del af leasingkontrakten, stod der, at forbrugeren havde pligt til at sende bilen til eftersyn, inden den blev tilbageleveret til finansieringsselskabet.

Hver gang forbrugeren skulle underskrive en ny kontrakt, sendte finansieringsselskabet hende desuden en mail, hvor der stod, at hun skulle huske at få bilen til serviceeftersyn, når den pågældende kontraktperiode udløb, også selvom hun måtte indgå en ny privatleasingaftale. Forbrugeren tog dog ikke bilen til serviceeftersyn efter kontraktperioderne.

Da bilens generator i den tredje kontraktperiode gik i stykker, krævede finansieringsselskabet, at forbrugeren skulle betale 5.300 kroner til reparation, fordi bilen ikke havde været til serviceeftersyn.

”Vores råd til forbrugere, der indgår aftale om leasing eller leje af et produkt, er, at de sætter sig ind i, hvilke pligter de selv har, for eksempel i forhold til vedligeholdelse af produktet. Er der noget i aftalevilkårene, de ikke forstår, er det en god idé at spørge selskabet,” siger Susanne Aamann.

Pengeinstitutankenævnet gav finansieringsselskabet medhold i, at forbrugeren skulle betale for reparationen, fordi forbrugeren ikke havde overholdt sin pligt til at få sendt bilen til eftersyn i de første to kontraktperioder. 

Læs afgørelsen fra Pengeinstitutankenævnet

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

Sidst opdateret: 29. november 2017

Kunne du bruge siden?