Klage over ørkenhotel gav nedslag i pris

29. august 2017

En forbruger får et nedslag på 1.500 kroner i rejsens pris, fordi hotellet ikke som lovet lå i byen Marrakech, men i stedet i et ørkenområde ti kilometer uden for centrum. Det har Pakkerejse-Ankenævnet afgjort. Klag hurtigst muligt, hvis du oplever problemer med din rejse, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Et rejsebureau må ikke skilte med, at et hotel ligger i en by, når det i virkeligheden ligger et godt stykke uden for centrum. Det viser en afgørelse fra Pakkerejse-Ankenævnet.

”Vi ser med jævne mellemrum sager, hvor forbrugerens hotel ikke ligger i centrum, som det bliver lovet i udbudsmaterialet, men et stykke uden for byen. I den type sager vil forbrugeren typisk have krav på et afslag i rejsens pris, fordi forbrugeren ikke får det, han eller hun blev lovet,” siger sekretariatsleder hos Pakkerejse-Ankenævnet, Laila Aackmann.

I den konkrete sag fik en forbruger et nedslag på 1.500 kroner i rejsens pris, fordi forbrugerens hotel lå i et ørkenområde uden for Marrakech og ikke i selve byen, som rejsebureauet havde lovet i udbudsmaterialet.

”Desværre er det ikke altid, at en rejse lever op til forbrugerens forventninger. Sker det, er det vigtigt at klage på selve rejsen, da man ellers risikerer at miste sin ret til kompensation. Ønskes nedslag i prisen, så klag også skriftligt efter hjemkomsten,” siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

I sagen fra Pakkerejse-Ankenævnet havde forbrugeren købt en rundrejse for to personer til Marokko. Ifølge materialet fra rejsebureauet gik første uge med rundrejser til blandt andet til fem UNESCO-verdensarvssteder. Herefter var der en uges ophold på et førsteklasses 4-stjernet hotel i Marrakech.

Ved ankomsten viste det sig, at hotellet lå i et resort 10-12 kilometer ude i ørkenen. Forbrugeren måtte selv betale transporten ind til Marrakesh.

Forbrugeren krævede alle sine udgifter til rejsen refunderet. Pakkerejse-Ankenævnet afgjorde, at forbrugeren havde krav på et nedslag på 1.500 kroner i rejsens pris, der blandt andet dækkede erstatning til udgifter til bustransport til Marrakech.

Læs afgørelsen fra Pakkerejse-Ankenævnet 

Gode råd om klager over rejser

  • Klag så hurtigt som muligt, ellers kan du miste din ret til kompensation for manglerne
  • Klag til rejsearrangøren eller hans repræsentant på stedet. Så har arrangøren mulighed for at rette op på eventuelle mangler, fx rengøring og skift af hotelværelse
  • Ønsker du et nedslag i prisen eller anden økonomisk godtgørelse på grund af manglerne, må du klage skriftligt til arrangøren efter hjemkomsten. Husk, at det er vigtigt, at du har klaget under rejsen.
  • Har du købt rejsen hos et rejsebureau, så klag til rejsebureauet. Har du købt rejsen af et dealsite, så klag til dealsitet.
  • Afviser rejsearrangøren din klage, eller mener du ikke, at han tilbyder en passende kompensation for manglerne, kan du indbringe sagen for Pakkerejse-Ankenævnet.

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

Sidst opdateret: 29. august 2017

Kunne du bruge siden?