Skip navigation

Gavebytte og udsalg - her er reglerne

11. december 2017

Det er snart jul, og derefter starter årets bytte- og udsalgsræs. Vær opmærksom på byttereglerne, der er forskellige, og husk, at du ikke mister dine forbrugerrettigheder, selvom varen er på udsalg. Sådan lyder rådene fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen informerer uvildigt om regler og rettigheder på forbrugerområdet.

Vi har her samlet information om, hvad forbrugerne skal være opmærksomme på, når de bytter julegaver eller går på udsalgsjagt.

Vær opmærksom på byttereglerne – de er forskellige

Det er ikke altid, at julegaven rammer plet. Og så er det en god idé at kende til byttereglerne, for de afhænger af, hvor gaven er købt.

”Byttereglerne er forskellige afhængigt af, hvor gaven er købt. Er den købt på nettet, har forbrugerne automatisk 14 dages fortrydelsesret. Er gaven købt i en fysisk butik, kan butikken selv vælge, om forbrugeren skal kunne bytte gaven og under hvilke vilkår,” siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Guide: Bytteregler - når julegaven er købt i en butik:

  • Gaven kan kun byttes eller returneres, hvis det er aftalt ved købet
  • Du skal kunne fremvise en bon, eller varen skal have et byttemærke
  • Du skal forvente, at varen skal kunne sælges igen som ny. Den må ikke være brugt, mærker må ikke være klippet af, og emballagen skal ofte følge med varen
  • En bytteret giver dig ret til at vælge en anden vare i butikken
  • En returret giver dig ret til at få prisen for varen udbetalt
  • Du skal overholde den aftalte frist

Kilde: Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk

Guide: Bytteregler - når julegaven er købt på nettet:

  • Er julegaven købt på nettet, er fortrydelsesfristen 14 dage, fra giveren af gaven har modtaget varen, medmindre der er aftalt en længere frist
  • Du skal inden for fristen meddele sælgeren klart og tydeligt, at du vil bruge din fortrydelsesret. Herefter har du yderligere 14 dage til at returnere varen
  • Du skal selv betale returportoen, medmindre netbutikken giver gratis returforsendelse
  • Du har selv ansvaret for gaven, mens du har den og under forsendelsen tilbage til netbutikken
  • Du må kun prøve gaven, som du kan gøre det i en butik, hvis du vil have alle pengene retur. Er gaven brugt ud over det, skal du selv betale, hvis gaven er forringet i værdi

Kilde: Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk

Du mister ikke dine rettigheder ved udsalg

Januarudsalget går snart i gang, og butikkerne vil stå i kø med gode tilbud. Selvom jakken eller de nye sko er købt på udsalg, går forbrugernes rettigheder ikke tabt.

”Forbrugerne mister ikke deres rettigheder, fordi en vare er købt på udsalg. De er stadig dækket af den toårige reklamationsret, medmindre butikken ved købet har oplyst om, at varen havde en fejl, og at det var derfor, at den var sat ned i pris,” siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Guide: Rettigheder ved udsalg 

  • Vær opmærksom på, at mange fysiske butikker, der normalt tilbyder en retur- eller bytteret, ofte vil skilte med, at det ikke gælder for udsalgsvarer. Er udsalgsvaren købt på nettet, har du som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret
  • Du har altid to års reklamationsret - også på udsalgsvarer. Du kan dog ikke klage over konkrete fejl på varen, som du er blevet gjort opmærksom på ved købet, og som er grunden til, at prisen er sat ned

Kilde: Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk

Læs mere:

For yderligere information, kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft på telefon 41 71 50 98.

Sidst opdateret: 11. december 2017

Kunne du bruge siden?


nyhedsbrevFå ny viden om forbrugerområdet
- tilmeld dig vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter