Dyrt at kontakte elektriker ved strømsvigt

15. september 2017

Kontakt altid elselskabet, hvis strømmen går, og giv det mulighed for at løse problemet. Sådan lyder rådet til forbrugerne efter tre afgørelser i Ankenævnet på Energiområdet. Her blev det dyrt for forbrugerne, at de i stedet kontaktede en elektriker.

Går strømmen? Så er det måske nærliggende at ringe til en elektriker som det første.

Forbrugerne kan dog slippe for elektrikerregningen, hvis de først kontakter elselskabet, som de køber strømmen af. Elselskabet har som sælger nemlig ret til at løse fejlen selv, før forbrugeren betaler for en elektriker.

Det viser tre sager fra Ankenævnet på Energiområdet, hvor forbrugerne valgte at kontakte en elektriker først.

”Forbrugerne skal først og fremmest kontakte deres elselskab, hvis strømmen går, så det og netselskabet har mulighed for at løse problemet. Ringer forbrugerne som det første til en elektriker, hæfter de selv for regningen, selvom ansvaret for strømsvigtet viser sig at ligge hos el- eller netselskabet,” siger formand for Ankenævnet på Energiområdet, Poul Gorm Nielsen.

I de tre sager har Ankenævnet på Energiområdet lagt vægt på, at forbrugerne hverken kontaktede deres elselskab eller netselskab, der ejer ledningsnettet, da strømmen på deres bopæl gik. I stedet henvendte forbrugerne sig til en elektriker.

Efterfølgende har forbrugerne krævet, at netselskabet skulle betale for elektrikerregningen, fordi strømsvigtet viste sig at skyldes fejl på nettet. I den ene sag skyldtes strømsvigtet eksempelvis en fejl i et forsyningsskab. 

I Ankenævnet på Energiområdet fik forbrugerne dog ikke medhold i deres krav, fordi de ikke gav netselskabet mulighed for at løse problemet.

”Opstår der problemer med et produkt, er det generelt vigtigt, at forbrugerne kontakter leverandøren. Det gælder ikke kun i sager om strømsvigt, men også hvis vaskemaskinen for eksempel går i stykker, eller der viser sig at være fejl ved håndværkerarbejdet. Får virksomheden ikke mulighed for at løse problemet, får forbrugerne svært ved at få ret i deres krav,” siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne læse mere om, hvordan de klager over elforsyningen. De kan desuden få gode råd til, hvordan tjekker, om de har den bedste elaftale. Du kan også teste din viden om elmarkedet. 

Strømsvigt – hvad gør du?

  • Kontakt hurtigst muligt dit elselskab. Det er elselskabet, du har indgået en aftale om levering af strøm med, og som du betaler din elregning til
  • Elselskabet kan selv vælge at henvise dig til netselskabet, der ejer og driver ledningsnettet
  • Skyldes strømsvigtet fejl på forsyningsnettet, skal elselskabet forsøge at løse problemet uden udgifter for dig
  • Afviser elselskabet at løse problemet, kan du kontakte Ankenævnet på Energiområdet. Husk, at du skal kunne dokumentere, at du har været i kontakt med elselskabet. På Ankenævnet på Energiområdets hjemmeside finder du en klagevejledning

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

Sidst opdateret: 15. september 2017

Kunne du bruge siden?