Dyrt at bruge forkert returlabel

05. september 2017

Følg netbutikkens anvisninger, når varen skal returneres, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter en afgørelse i Forbrugerklagenævnet. Her fik en forbruger ikke erstattet sin mobiltelefon, fordi han brugte en returlabel fra en tidligere reklamation, da han sendte sin defekte telefon retur. Telefonen forsvandt i posten.

Det er en god idé at følge anvisningerne fra netbutikken, hvis en defekt vare skal sendes retur. Det viser en ny og principiel afgørelse fra Forbrugerklagenævnet.

Her kostede det en forbruger omkring 3.400 kroner, at hans mobiltelefon forsvandt undervejs til netbutikken. Forbrugeren havde brugt en returlabel fra en tidligere reklamation over samme telefon.

”Det er netbutikkens ansvar, hvis den har aftalt med forbrugeren, at købet kan hæves, og varen så ved et hændeligt uheld forsvinder under transporten. Forbrugeren risikerer dog at hænge på ansvaret, hvis det er forbrugerens egen skyld, at varen forsvinder. I den her sag har nævnet vurderet, at forbrugeren selv var medvirkende til, at mobiltelefonen forsvandt, fordi han brugte en returlabel fra en tidligere reklamation,” siger chefkonsulent i Område for Forbrugerklager i Nævnenes Hus, Thomas Faust Ryborg.

Forbrugeren havde tidligere fået byttet mobiltelefonen tre gange til en ny på grund af fejl. Da telefonen for fjerde gang viste sig at have en fejl, aftalte forbrugeren med netbutikken, at han kunne hæve købet. Netbutikken sendte forbrugeren nye returlabels, men da forbrugeren indleverede telefonen hos fragtfirmaet, havde han anvendt en returlabel fra sin første reklamation.

Selvom der stod på returlabelen, at den stadig var gyldig, vurderede Forbrugerklagenævnet, at forbrugeren havde handlet simpelt uagtsomt og dermed ikke havde krav på at få pengene for mobilen retur.

Sagen viser, at forbrugerne bør følge netbutikkens anvisninger nøje, når de returnerer defekte varer.

I de tilfælde, hvor der er tale om, at en vare returneres, fordi forbrugeren har fortrudt sit netkøb, er det udelukkende forbrugeren, der har ansvaret for transporten tilbage til netbutikken. 

”Hvis forbrugeren fortryder et netkøb, er det udelukkende forbrugerens ansvar, at varen når frem til netbutikken i hel stand. Vi råder derfor forbrugerne til altid at sikre sig, at varen er ordentligt emballeret, og at den bliver sendt på en forsvarlig måde,” siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne læse mere om deres rettigheder, hvis varen forsvinder eller bliver skadet både før og efter leveringen. Her er også information om rettighederne, hvis varen viser sig at have en fejl efter købeloven.

Hvis varen forsvinder under transporten

  • Du overtager ansvaret for varen, når den er leveret til dig
  • Skal du returnere et netkøb, er det derfor dit ansvar, hvis varen forsvinder eller går i stykker under transporten tilbage til netbutikken
  • I et tilfælde overgår risikoen for varen dog til sælgeren. Det sker i tilfælde, hvor du har krav på at hæve købet på grund af fejl på varen
  • Det betyder, at du har krav på at få købesummen retur, hvis den defekte vare forsvinder under transporten tilbage til netbutikken, og det skyldes et hændeligt uheld
  • Forsvinder varen, fordi du har handlet uagtsomt, mister du dog retten til at få købesummen tilbagebetalt

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

 

 

Sidst opdateret: 05. september 2017

Kunne du bruge siden?