Skiferie er ikke kun sjov

03. februar 2016

Ski og boards, der ikke kommer frem, busser der ikke venter, fugtige mobiltelefoner og dobbeltforsikringer. Det er problemer, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen typisk møder hos de sneglade forbrugere. 

Hvis du har haft problemer på din skirejse, så er du ikke alene.

”Nogle af de problemer, vi typisk hører om, er, at bussen til skiresortet er kørt, før passagererne er landet, eller at skiene ikke lander sammen med forbrugeren. Det gælder om at have styr på sin bagageforsikring og overblik over sine rettigheder hjemmefra,” siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels C. Beier.

Flyselskabet kan være erstatningsansvarligt, hvis din bagage bliver forsinket eller ødelagt. Det gælder også, hvis flyet bliver forsinket eller aflyst.

”Du har automatisk en række rettigheder. Det er rart på forhånd at vide, om du har ret til at blive ombooket til et nyt fly, hvis dit fly er forsinket, eller om du kan få penge til leje af ski eller køb af skiudstyr, hvis bagagen ikke kommer frem,” siger Niels C. Beier.

Desuden er det klogt at sætte sig ind i, hvem du skal kontakte, hvis uheldet er ude. Hvis flyet for eksempel er forsinket, så du ikke når din bus, skal du kontakte flyselskabet eller rejseselskabet, så de kan hjælpe dig.

”Når uheldet først er sket, er det altid bedst at bevare hovedet koldt og forsøge at få en fornuftig aftale med dem, du har købt rejsen af. På den vis undgår du nemmest at havne i en egentlig klagesag,” siger Niels C. Beier.

Dobbeltforsikringer er også en genganger blandt skiturister. Der kan være gode penge at spare ved at tjekke, om du allerede har forsikringer, der dækker særlig bagage, afbestilling eller uheld på pisten, før du køber nye sammen med rejsen.

”Bestilling af skiferie er en god lejlighed til at give sine rejseforsikringer et tjek. Har du den nødvendige dækning? Og er der andre selskaber, som tilbyder det samme til en lavere præmie?,” spørger Niels C. Beier.

Når skiene først er klikket på, og alt synes skønt, er der desværre skiløbere, som opdager, at deres mobiltelefon er gået død. Det kan skyldes fugt fra vejret eller fra kropssved. Når elektronik dør af fugt, er der sjældent hjælp at hente i reklamationsretten.

Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, har i stedet nogle gode råd til, hvad du selv kan gøre for at undgå, at fugten ødelægger telefonen helt. Det er også på forbrug.dk, du finder viden om alt fra rejseforsikringer til forsinkelser og forsvunden bagage. Desuden finder du en ny quiz om skiferier.

Gode råd til køb af flyrejsen:

  • Undersøg, hvor du finder den billigste flyrejse
  • Tjek, hvad der indgår i prisen på flyrejsen, og hvad det koster fx at få ski og andet udstyr med på flyet
  • Undersøg, om din familieforsikring dækker rejsegods, fx ski, eller om du skal købe en ekstra rejseforsikring

Frister for at klage:

  • Er uheldet ude, og forsvinder ski og udstyr på flyrejsen, eller får det skader, så kontakt flyselskabet eller rejseselskabet hurtigst muligt
  • Sørg for at få udleveret en PIR-rapport (Property Irregularity Report), hvori det bliver bekræftet, at din bagage er ødelagt eller forsinket. Det kan have afgørende betydning for at få erstatning for ødelagt eller forsinket bagage, at du har klaget i lufthavnen ved ankomsten
  • Fristen for at klage til flyselskabet eller rejseselskabet over beskadiget bagage er syv dage, fra passageren modtager bagagen
  • Er bagagen forsinket, er klagefristen 21 dage fra ankomsten til destinationen. Hvis bagagen ikke er dukket op efter 21 dage, er bagagen at betragte som forsvundet, og passageren har ret til erstatning fra flyselskabet eller rejseselskabet

Se filmen om bagagerettigheder fra den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk:

Pressekontakt:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressetelefon på tlf. 41 71 50 98

Sidst opdateret: 03. februar 2016

Kunne du bruge siden?


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter