Skip navigation

Konfirmander risikerer dumme fejlkøb

08. april 2016

Blå mandag kan let ende i dyre fejlkøb. Mange unge ved ikke, hvad de har ret til, hvis købet skal byttes eller senere går i stykker.

Snart vrimler årets konfirmander ud med pengegaver, som skal bruges på blå mandag.

Men mange unge ved ikke, hvad de har ret, hvis mobiltelefonen eller de nye sneakers viser sig ikke at være de rigtige og derfor skal byttes.

”Selvom forældrene ikke selv er med ude i butikken på blå mandag, kan de måske gøre deres børn en god tjeneste ved at tage en snak med dem, før de går ud og bruger deres penge,” siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels Christian Beier, og fortsætter:

”Det er surt at have brugt sine konfirmationspenge på et fejlkøb, der ikke kan byttes. Husk derfor at spørge butikken, om den bytter varen, inden du handler dér. Det kan du nemlig ikke være sikker på, at den gør.”

Man kan se, at mange af de tidligere konfirmander har manglet kendskab til netop disse rettigheder. En rundspørge, som YouGov har foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, viser, at kun hver fjerde af de 15-19-årige ved, at returret er noget, butikken selv kan vælge at tilbyde sine kunder. Desuden ved omkring halvdelen ikke, at de har 14 dages fortrydelsesret, når de handler på nettet.*

Går mobiltelefonen eller de nye sneakers senere i stykker, ved halvdelen ikke, at de har to års reklamationsret, hvor de kan klage over fejl på varen.

6 gode råd til årets konfirmander:

  • Tjek prisen flere steder, før du handler
  • Spørg i butikken, om du kan få dine penge tilbage, hvis du fortryder. Gør det, inden du betaler
  • I fysiske butikker kan du kun bytte varen eller få dine penge tilbage, hvis butikken selv tilbyder det
  • Gem din bon. Den skal du bruge, hvis du vil klage eller bytte dit køb
  • Brug ikke varen, før du er sikker på, at du vil beholde den
  • Læs om dine rettigheder på ungforbruger.dk

Fakta fra undersøgelsen:

  • 75 procent af de 15-19-årige ved ikke, at returret er noget, som butikken selv kan vælge at tilbyde som en service
  • 46 procent ved ikke, at de har en toårig reklamationsret, hvis der viser sig en fejl på produktet efter købet
  • 47 procent ved ikke, at de har 14 dages fortrydelsesret, når de handler på nettet
  • 40 procent ved ikke, hvad de har ret til, hvis en brugt vare, de har købt på nettet, viser sig at være meget mere slidt, end de kunne se på billedet

For yderligere information:

Kontakt pressesekretariatet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på telefon 41 71 50 98.

*Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 443 CAWI-interview med danskere i alderen 15-19 år, i perioden 8. maj – 7. juni 2015.

Sidst opdateret: 08. april 2016

Kunne du bruge siden?


nyhedsbrevFå ny viden om forbrugerområdet
- tilmeld dig vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter