Skip navigation

Hver fjerde over 60 har aldrig skiftet bank

27. september 2016 - Sidst opdateret: 27. september 2016

Hver fjerde dansker over 60 år har aldrig skiftet bank eller mobilselskab. En undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at næsten lige så mange kan gå glip af bedre priser eller produkter, når det kommer til andre faste udgifter. Tjek derfor din aftale, lyder rådet.

Danskerne er meget trofaste over for deres bank, forsikrings- eller mobilselskab.

Det viser en Megafon-undersøgelse af forbrugernes skifteadfærd, foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Undersøgelsen viser, at hver fjerde dansker over 60 år aldrig har skiftet bank eller mobilselskab. Og at hver femte i aldersgruppen aldrig har skiftet selskab på deres indboforsikring.
 
”Det er ærgerligt for forbrugerne, at så mange binder sig til deres første bank, mobil- eller forsikringsselskab hele livet. De risikerer simpelthen at snyde sig selv for bedre priser, produkter eller service”, siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Niels Christian Beier.

Der er oftest gevinst til de forbrugere, der forsøger at skifte leverandør. Syv ud af ti har fået en bedre pris ved at skifte mobil- eller forsikringsselskab. Og mere end seks ud af ti vurderer, at de fik en bedre service eller ydelse, da de skiftede bank. 

”Der kan være mange penge på spil, hvis man holder fast i samme bank hele livet. Vi kan eksempelvis se, at et gennemsnitligt seniorpar kan spare op til flere tusinde kroner om året ved at skifte bank – og endnu flere, da hele familien boede hjemme,” siger Niels Christian Beier.    

Forbrugerne vil bevare det gode forhold til banken

Mange af forbrugerne over 60 år giver i undersøgelsen udtryk for, at banken ikke skiftes ud, fordi de blandt andet gerne vil beholde et godt forhold til banken.

I forhold til mobiltelefoni og indboforsikringen vurderer aldersgruppen i højere grad, at det ikke kan betale sig at skifte, eller at de ikke ved nok om produktet til at kunne skifte.

”Det er vigtigt, at forbrugerne føler sig trygge hos deres selskab. Men det kan ofte være forbundet med en falsk tryghed, hvis de forventer, at bankrådgiveren automatisk giver dem den bedste pris, fordi de ser sig selv som meget loyale kunder,” siger Niels Christian Beier og tilføjer:

”Det er ikke så svært at tjekke, om man har den bedste aftale med banken eller det billigste mobilabonnement. Man behøver ikke tjekke det hver måned, men måske én gang om året er nok til at spare dig penge.” 

Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, har netop lanceret et tema rettet mod forbrugere over 60 år med guides til, hvad man skal overveje, før man skifter bank, forsikring og mobilselskab, og hvordan man gør det. 

Tre gode råd til at tjekke dine faste aftaler:

  • Sæt kryds i kalenderen. Måske skal der være en fast dag hvert år, hvor du tjekker, om du kan få en bedre forsikring eller anden fast aftale ved at skifte selskab
  • Undersøg først, hvad du betaler for din nuværende aftale, og hvad den indeholder. Får du det, du har brug for?  
  • Tjek priser og produkter, fx ved at spørge familie eller bekendte, ved at anvende prisportaler på nettet eller på selskabernes egne hjemmesider. Få eventuelt et skriftligt tilbud tilsendt. 

Se fakta fra Megafon-undersøgelsen af forbrugernes skifteadfærd fra april 2015:

For yderligere information:

Kontakt pressesekretariatet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på telefon 41 71 50 98

 

KUNNE DU BRUGE SIDEN?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

og få gode råd og ny viden inden for forbrugerområdet