Skip navigation

Hvem har du købt din rejse af?

25. juli 2016 - Sidst opdateret: 25. juli 2016

Det har betydning, hvem der sælger dig en rejse, hvis du vil klage, når noget går galt. Knap 900 sager er endt i Forbrugerklagenævnet, fordi rejsebureauerne ikke tydeligt nok oplyste, at de solgte rejsen på vegne af et flyselskab.

Uanset om turen går til et vinslot i Frankrig eller til New Yorks skyskrabere, så vær opmærksom på, hvem du køber din rejse af. Det har betydning, hvis du senere får behov for at klage eller vil have erstatning, om du har købt rejsen via et bureau, som sælger flybilletter, hotelværelser eller biludlejning for andre, eller direkte hos den enkelte leverandør.

Adskillige forbrugere har haft problemer, fordi rejsebureauer, der solgte rejser på vegne af fx flyselskaber, ikke tydeligt nok gjorde forbrugerne opmærksom på, at bureauet kun formidlede salget. Da flyselskabet gik konkurs, og rejserne gik i vasken, klagede forbrugerne til rejsebureauet, men blev henvist til flyselskabet. Og så endte sagen i Forbrugerklage-nævnet.

Vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Niels C. Beier siger:

”En række forbrugere er blevet overraskede, når der ikke var hjælp at hente hos det rejsebureau, som de mente at have købt rejsen af. Forhåbentligt vil de mange sager lede til, at rejsebureauerne er blevet opmærksomme på at skrive tydeligt, hvis de blot sælger en rejse på vegne af fx et flyselskab.”

”Forbrugerne kan undgå unødige omveje i forhold til at klage, hvis de selv er opmærksomme på, hvem de køber rejsen af. Derfor er det også vigtigt, at det bliver gjort helt tydeligt for forbrugerne, hvem de reelt har indgået aftale med og dermed også, hvem der har ansvaret for, at rejsen lever op til aftalen.”

De seneste år har Forbrugerklagenævnet modtaget omtrent 900 sager, hvor det ikke har været tilstrækkeligt klart for forbrugeren, hvem der blev handlet med. Knap 600 af disse sager er afgjort i dag. De fleste med forlig, hvor rejsebureauet har kompenseret forbrugerne, fordi det ikke fremgik tydeligt nok, at rejsebureauet blot var formidler af rejsen. Cirka 250 sager venter fortsat på at blive afgjort.

Læs om afgørelserne her

Læs flere gode rejseråd i den offentlige forbrugerportal Forbrug.dks tema 'Har du styr på rejsen?' her

For yderligere information kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på tlf. 41 71 50 98.

Kunne du bruge siden?