Skip navigation

Forliste boner giver problemer

20. december 2016

En tredjedel af danskerne får brug for at klage over en vare, men hver femte får problemer, fordi de ikke har bonen længere. Det viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Wilke har lavet for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Hvis lynlåsen i den dyre frakke går i stykker efter første sæson, eller den PlayStation, som lå under træet juleaften, bryder sammen i januar, så er det inden for de to års reklamationsret, og dermed er du berettiget til at klage over frakken eller PlayStationen. Men du kan få problemer, hvis du ikke har gemt bonen. 

Forbrugere har to års reklamationsret på varer, men for at forretningen skal kunne hjælpe dig, hvis din vare går i stykker inden for den periode, skal du sandsynliggøre, at du har købt varen dér. Det kan for eksempel ske ved at have bon’en med, når du henvender dig.

Analyseinstituttet Wilke har i en undersøgelse udført for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen spurgt 1.009 forbrugere om deres erfaringer med at klage over en vare. Knap 6 procent forsøgte at klage over en vare, men blev afvist af butikken, fordi de ikke havde en bon. 15 procent opgav på forhånd at klage, fordi de ikke havde bon’en mere. Heldigvis var der også 12 procent, som havde fået hjælp i den forretning, de havde handlet i, selvom de ikke havde bon’en mere. 

”Det er brandærgerligt at stå med en vare, som er gået i stykker og så have en mindre chance for at få den byttet eller repareret – blot fordi, man har glemt at gemme sin bon,” siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels Beier.

”Det er heller ikke sjovt at give en julegave, som går i stykker efter et stykke tid, og modtageren så ikke kan få hjælp. Derfor er det en god idé altid at gemme bonerne fra gaverne, så du kan dokumentere deres værdi, og hvornår de er købt,” tilføjer han.

Især op til jul er der mange butikker, som sætter en mærkat over prisen og hæfter en slags kvittering uden pris på varen. I langt de fleste tilfælde vil den seddel være lige så god som en bon og give kunden mulighed for at bytte varen. En bon vil dog altid være det bedste bevis for, hvad der er betalt for varen.

Vigtige huskeregler omkring reklamationsret:

• Gem bon eller kvittering i mindst to år
• På bon’en skal stå, hvilken vare, der er købt hvornår og til hvilken pris 
• Tag en kopi af bon’en, hvis den er trykt på papir, hvor sværten kan forsvinde
• Hvis varen bliver ombyttet eller repareret, så husk dokumentation for det
• Har du mistet bon’en, kan en dankortkvittering nogle gange erstatte den

Har du inden for de seneste to år villet klage over en vare, som du ikke  havde en bon på?

   Procent Antal respondenter 
Jeg undlod at klage, fordi jeg ikke
havde bonen
14,7%
 
148
Butikken afviste mig, fordi jeg ikke
havde bonen
 5,8% 59
Butikken accepterede min klage,
selvom jeg ikke havde bonen
 12,2% 123
Den situation har jeg ikke stået i  60,6%  611
Husker ikke  6,7%  68
 Total  100,0%  1009

 

 

Foto af Niels Beier i trykkvalitet

Illustrationen til "Gem bon'en" kan frit benyttes, hvis blot I krediterer Louise Thrane Jensen for den.

For yderligere information, kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.
Sidst opdateret: 20. december 2016

Kunne du bruge siden?


nyhedsbrevFå ny viden om forbrugerområdet
- tilmeld dig vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter