Skip navigation

Tjek, hvor du handler, før du betaler for en vare på nettet

09. september 2015

Hvis du handler uden for EU, kan det udløse en ekstraregning for told eller moms. Det kan også være svært at klage, hvis noget går galt i handlen. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen lancerer nu en kampagne, der skal lære de unge om deres rettigheder på nettet.

Næsten syv ud af 10 unge har handlet i netbutikker, der hører hjemme i Europa, mens knap halvdelen har handlet i netbutikker i fx Kina og USA.

Men de unge har ikke altid styr på, hvor varen bliver sendt fra. Hver tredje har prøvet at handle i en netbutik, de troede, var dansk, men som senere viste sig at ligge i et andet land. Og hver femte tjekker desuden ikke, om de handler i en butik, de kan stole på.

Det viser en undersøgelse, som YouGov har gennemført for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.*

”Der er nogle få tommelfingerregler, som alle bør kende, når de handler på nettet. Først og fremmest så tjek, hvem der står bag netbutikken. Kan du ikke finde kontaktoplysninger, så vær varsom med at handle der,” siger leder af Forbruger Europa, Lars Arent.

Hvis de unge kender deres rettigheder som forbrugere, står de bedre, hvis de ikke får den rigtige vare, eller hvis varen går i stykker. Desværre mangler mange unge kendskab til centrale rettigheder.

96 procent af de unge mellem 15 og 19 år har handlet i en netbutik, og fire ud af 10 har oplevet, at noget gik galt i forbindelse med købet.

”Det er irriterende at åbne en pakke, man har glædet sig til, og som måske har været dyr for så at konstatere, at varen indeni er forkert eller i stykker. Og hvis den så oven i købet er sendt fra eksempelvis Kina, så kan man godt miste modet til at prøve at gøre noget ved det, hvis man ikke kender sine rettigheder,” siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen Camilla Hesselby.

39 procent af de unge har prøvet at klage over en vare, de ikke var tilfredse med. Men 26 procent af de adspurgte 443 unge har på et tidspunkt valgt ikke at klage, selvom de selv mente, de var berettiget til det, viser undersøgelsen.

”Dem vil vi gerne hjælpe, så Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen lancerer en kampagne, der skal lære børn og unge i alderen 13-19 år om deres rettigheder, når de handler på nettet,” fortæller Camilla Hesselby.

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan børn og unge via video, tekster, illustrationer og grafikker få viden om alt fra kopivarer, sikker handel på nettet og abonnementer. Og de kan desuden få råd til, hvad de gør, hvis varen ikke viser sig at være som aftalt.

Sådan tjekker du sælgeren:

  • Tjek, om der er kontaktoplysninger på siden. I et EU-land skal sælger fx oplyse sit navn, fysiske adresse, e-mail osv.
  • Husk på, at du ikke kan regne med, at en netbutik fx er dansk, blot fordi der står .dk i adressefeltet. Den kan sagtens høre hjemme i et andet land. På dk-hostmaster.dk eller who.is kan du tjekke, hvem der har registreret domænenavnet.
  • Søg efter netbutikken på nettet, eller tjek hjemmesider med brugeranmeldelser. Hvad synes andre om butikken?

Se det nye tema rettet mod børn og unge her

*Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 443 CAWI-interview med danskere i alderen 15-19 år, i perioden 8. maj – 7. juni 2015.

Pressekontakt:

Kontakt presseafdelingen i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på telefon 41 71 50 98

Sidst opdateret: 09. september 2015

Kunne du bruge siden?


 brev1Få ny viden om forbrugerområdet
 - tilmeld dig vores nyhedsbrev

Facebook Gør som mere end 17.000 danskere
 - følg os på Facebook

Twitter
 Få aktuelle tips, råd og nyheder
 - deltag i debatten på Twitter

hammerSe afgørelser fra Forbrugerklagenævnet