Skip navigation

Stadig flere forbrugersager løses med forlig

24. februar 2015

Forbrugeråret 2014 var præget af, at en større del af sagerne i Forbrugerklagenævnet endte med, at parterne selv fandt en løsning. Samtidig var det året, hvor den nye forbrugeraftalelov trådte i kraft.

Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, siger:

”Det er positivt, at mange sager ender med, at forbrugeren og den erhvervsdrivende taler sig frem til en løsning. Det ligger godt i tråd med det nye lovforslag om en modernisering af klagesystemet, hvor der er større fokus på forlig end i dag.”

”I mange sager er forlig den bedste løsning. Det sparer alle parter tid og penge. Samtidig er et godt samspil mellem forbrugere og erhvervsdrivende en vigtig grundsten for velfungerende markeder.”

Stadig flere sager i Forbrugerklagenævnet ender med, at forbrugeren og den erhvervsdrivende finder en fælles løsning.

Af de 2.647 sager, som Forbrugerklagenævnet afsluttede sidste år, endte 1.214 sager med et forlig. Det svarer til 46 procent og er lidt højere end året før, hvor 41 procent af sagerne blev løst med et forlig.

Ofte vil konflikterne kunne løses allerede, inden de når Forbrugerklagenævnet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har derfor i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk lavet en film om konflikthåndtering i butikken, som lanceres i dag.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Forbrugerhotline besvarede samlet set 29.149 henvendelser i 2014 fordelt på 12.177 telefonopkald, 16.674 opkald på chat og 298 henvendelser i spørgsmål-svar på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk.

Forbrug.dk vejleder forbrugerne om deres rettigheder og klagemuligheder og guider dem til at opnå den bedste handel. I 2014 satte forbrug.dk blandt andet fokus på de nye forbrugerregler, streamingtjenester, bilsyn, dealsites samt på ti markeder, der volder forbrugerne problemer.

2014 var også året, hvor den nye forbrugeraftalelov trådte i kraft. Loven har især betydning for forbrugerne, når de handler på nettet. De nye regler betyder blandt andet, at forbrugere, som fortryder et netkøb, ikke nødvendigvis får det fulde beløb retur, hvis de har brugt varen, så den er forringet i værdi. Forbrugerklagenævnet ventes inden længe at træffe afgørelse i de første sager herom.

Se den nye film om konflikthåndtering (Den kan frit videreformidles uredigeret og med kildeangivelsen: ”Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbrugerrådet Tænk”.)

For yderligere information, kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på tlf. 4171 5098.

Sidst opdateret: 24. februar 2015

Kunne du bruge siden?


 brev1Få ny viden om forbrugerområdet
 - tilmeld dig vores nyhedsbrev

Facebook Gør som mere end 17.000 danskere
 - følg os på Facebook

Twitter
 Få aktuelle tips, råd og nyheder
 - deltag i debatten på Twitter

hammerSe afgørelser fra Forbrugerklagenævnet