Skip navigation

Kun få af os forhandler om prisen

06. juli 2015

Danskere er generelt tilbageholdne med at forhandle om prisen, selvom det ofte kan betale sig. Det viser nye tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne få råd om, hvordan de forhandler om prisen.

Der kan være penge at spare eller et bedre produkt at få ved at forhandle hos tandlægen eller på autoværkstedet. Men kun få af os springer ud i det.

Det viser en Megafonundersøgelse udført for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvor 5.000 danskere har svaret på, hvor ofte de forhandler om pris eller vilkår på 13 markeder.

Mens 55 procent har prøvet at forhandle om hårde hvidevarer, er tallet langt lavere på de andre markeder. For fitnessabonnementer, tandlægebehandlinger eller pakkerejser ligger tallet helt nede på henholdsvis 10, 11 og 14 procent.

”Vi kan se, at mange afholder sig fra at forhandle. De snyder kun sig selv. Ofte vil forbrugerne kunne få en bedre pris eller et bedre produkt, hvis de prøver. Samtidigt vil det gavne samfundet, for det vil presse virksomhederne til at kæmpe mere intensivt om kunderne,” siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels Enemærke.

Generelt lykkes det ofte for de forbrugere, som prøver at forhandle en bedre pris eller ydelse hjem. Af de 37 procent, som har forhandlet om deres bilforsikring, lykkedes det for omkring 79 procent. Og af de 22 procent, som forhandlede med autoværkstedet, lykkedes det for omkring 81 procent.

Når mange forbrugere alligevel ikke forhandler om pris eller vilkår, begrunder de det bl.a. med, at de ikke vidste, at de kunne forhandle om det specifikke produkt, at det ikke er vigtigt for dem at få en lavere pris eller en bedre ydelse, eller at de gerne vil bevare et godt forhold til forhandleren.

”Mange forbrugere tror ikke, at prisen er til forhandling. Men det er faktisk muligt at forhandle om det meste, hvis bare man gør sit hjemmearbejde ordentligt og eksempelvis tjekker priser flere steder, før man kontakter virksomheden,” siger Niels Enemærke.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har lavet en sjov, lille animationsfilm om aktiv forbrugeradfærd. (Den kan frit videreformidles uredigeret og med kildeangivelsen: ”Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen”.)

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne desuden få et indblik i forskellige strategier til, hvordan de selv opnår den bedste pris eller det bedste produkt.

De 13 markeder, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har spurgt ind til, er autoværksteder, tandlæger, håndværkere, hårde hvidevarer, babyudstyr, pakkerejser, indboforsikring, bilforsikring, bank, realkredit, mobilabonnement, fitness og investeringsforeninger.

Gode råd til forbrugerne:

  • Gør dig det klart, hvor mange penge du vil bruge på produktet
  • Forbered dig godt - tjek priser flere steder, før du kontakter virksomheden
  • Start i det små, hvis du ikke har pruttet om prisen før. Kontakt fx til en virksomhed, du kender
  • Start med at spørge, hvor meget rabat du kan få
  • Prøv flere strategier, fx om du kan få flere varer med i prisen
  • Få et indblik i, hvilke strategier du kan bruge på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk

Kilde: Forbrug.dk

Se faktaark med resultater fra Megafonundersøgelsen om danskernes skifteadfærd

Pressekontakt:

Kontakt presseafdelingen i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på telefon 41 71 50 98

Sidst opdateret: 06. juli 2015

Kunne du bruge siden?


 brev1Få ny viden om forbrugerområdet
 - tilmeld dig vores nyhedsbrev

Facebook Gør som mere end 17.000 danskere
 - følg os på Facebook

Twitter
 Få aktuelle tips, råd og nyheder
 - deltag i debatten på Twitter

hammerSe afgørelser fra Forbrugerklagenævnet