Skip navigation

Forbrugerne har det svært med banklån og forsikringer

08. januar 2015

Forbrugerne placerer markederne for banker, låneudgifter og forsikringer i bunden af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens forbrugerforholdsanalyse. Forbrugerne opfordres til at overvinde deres papirskræk. Der kan være penge at spare.

Med banklån følger rudekuverter. Med forsikringer følger policer og papir. Det er et hyr i sig selv bare at holde styr på papirbunkerne og alt for svært at overskue, om man har de billigste lån og forsikringer.

Det synes at være en af konklusionerne på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens forbrugerforholdsanalyse.

Her ligger markederne for banker, låneudgifter og livsforsikringer blandt de ti lavest placerede markeder, mens indboforsikringer og forsikringer af motorkøretøjer følger lige efter.

”Forbrugerne har svært ved at gennemskue bank- og forsikringsmarkederne. De oplever, at de forskellige produkter er for komplicerede, og at det er besværligt at skifte mellem produkterne. Det er ikke sundt for et marked,” siger Niels Enemærke, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Det er især livsforsikring og låneudgifter, som forbrugerne har problemer med at holde styr på, viser analysen. På spørgsmålet om skiftemuligheder placerer forbrugerne låneudgifter helt i bunden blandt analysens skiftemarkeder, under markederne for el, gas og tv-abonnementer.

Forbrugerforholdsanalysen viser også, at hver fjerde dansker ikke kan beregne de årlige renteudgifter for et lån. For de 15-24-årige har hver tredje problemer med at beregne renteudgifterne.

Det kan få nogle forbrugere til at lukke øjnene og fortsætte, som de plejer, selvom det godt kan betale sig at sætte sig ind i tingene på de to områder.

”Både låneudgifter og forsikringer kan være store poster på forbrugernes budget. Det er derfor værd at undersøge, om der er et bedre eller billigere tilbud hos en anden bank eller et andet forsikringsselskab,” siger Niels Enemærke.

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan man finde gode råd til, hvordan man bærer sig ad med at undersøge, om man har de billigste lån og forsikringer.

Gode råd – bank

  • Tjek jævnligt, om din bank er den bedste for din aktuelle økonomi
  • Tjek, om bankens kundeprogram reelt er en fordel for dig, eller om det bedre kan betale sig at fordele dine aftaler på flere virksomheder
  • Søg uvildig rådgivning, hvis du har en kompliceret eller en dårlig økonomi

Gode råd – forsikring

  • Gå jævnligt dine forsikringsaftaler igennem – og gør det altid, når du ændrer livssituation, fx bliver gift, får barn, bliver alene
  • Tjek, om det bedst kan betale sig for dig at samle dine forsikringer ét sted, eller om du kan få bedre tilbud fra forskellige selskaber
  • Tjek, om du ejer genstande, der kræver en særskilt forsikring. Det kan fx være smykker, malerier eller andre kunstgenstande
  • Tjek, at du ikke er dobbeltforsikret

Kilde: forbrug.dk

Pressekontakt i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, telefon 41 71 50 98.

Læs analysen ”Forbrugerforholdsindekset for 50 danske markeder” på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside

Sidst opdateret: 08. januar 2015

Kunne du bruge siden?


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter