Skip navigation

Forbrugerne: De her markeder er komplicerede

08. juli 2015

Mange forbrugere har svært ved at vurdere, om det kan betale sig at skifte bank eller forsikring. Det viser en ny undersøgelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der råder forbrugerne til løbende at tjekke, om de har det bedste produkt til prisen.

Mange af os skifter ikke bank eller forsikring, fordi vi ved for lidt om produktet til at vurdere, om vi kan få en lavere pris eller et bedre produkt ved at skifte.

Det viser en ny Megafonundersøgelse, hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har spurgt 5.000 danskere om, hvor ofte de skifter leverandør.

Hele 89 procent har ikke skiftet bank inden for de seneste to år, og 81 procent har ikke skiftet indboforsikring. Der er en tendens til, at forbrugerne på disse komplekse markeder undlader at skifte, fordi de mener, at de ved for lidt om markederne til at vurdere, om det kan betale sig.

”Vi kan se, at der er nogle markeder, især de finansielle, hvor forbrugerne har særligt svært ved at gennemskue, hvad de får for pengene. Det er et stort problem, for hvis forbrugerne ikke holder virksomhederne til ilden, svækker det konkurrencen,” siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Carsten Smidt.

Der er flere andre årsager til, at forbrugerne afholder sig fra at skifte leverandør. Blandt andet mener de ikke, det kan betale sig. Derudover vil flere gerne bevare det gode forhold til deres nuværende leverandør.

(Den kan frit videreformidles uredigeret og med kildeangivelsen: ”Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen”.)

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne desuden få råd til, hvordan de tjekker, om de har det bedste produkt til prisen.

”Generelt råder vi jo forbrugerne til jævnligt at tjekke, om de stadig har den bedste aftale. Det kan umiddelbart være svært at overskue, men der er nogle enkle tricks, man kan bruge. Eksempelvis kan man til en start udvælge nogle virksomheder via en sammenligningsside på nettet og så forhøre sig hos dem,” siger Carsten Smidt.

De 13 undersøgte markeder er autoværksteder, tandlæger, håndværkere, hårde hvidevarer, babyudstyr, pakkerejser, indboforsikring, bilforsikring, bank, realkreditselskaber, mobilabonnement, fitness og investeringsforeninger.

Gode råd til forbrugerne:

  • Brug eventuelt prissammenligningssider på nettet
  • Udvælg nogle virksomheder, og gå ind på deres hjemmesider og se, hvad de tilbyder
  • Kontakt virksomhederne telefonisk, via mail eller i deres butik og få materiale eller et tilbud tilsendt
  • Spørg eventuelt også familie og venner om deres erfaringer på markedet

Kilde: Forbrug.dk

Se faktaark med resultater fra Megafonundersøgelsen om danskernes skifteadfærd

Se faktaark for hvert af de 13 markeder

Pressekontakt:

Kontakt presseafdelingen i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på telefon 41 71 50 98

Sidst opdateret: 08. juli 2015

Kunne du bruge siden?


 brev1Få ny viden om forbrugerområdet
 - tilmeld dig vores nyhedsbrev

Facebook Gør som mere end 17.000 danskere
 - følg os på Facebook

Twitter
 Få aktuelle tips, råd og nyheder
 - deltag i debatten på Twitter

hammerSe afgørelser fra Forbrugerklagenævnet