Skip navigation

Forbrugere: Ejendomsmæglerne skuffer os

13. januar 2015

Danskerne er utilfredse med markedet for ejendomsmæglere, viser forbrugeranalyse. Det skyldes især, at ejendomsmæglerne ikke lever op til forbrugernes forventninger. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen opfordrer forbrugerne til at yde en ekstra indsats, før de vælger mægler.

Til trods for at der sidste år blev solgt omkring 86.000 boliger i Danmark, er danskerne ikke specielt tilfredse med ejendomsmæglerne.

Det er en af konklusionerne fra forbrugerforholdsanalysen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Forbrugerne placerer markedet for ejendomsmæglere blandt de 10 dårligste ud af 50 markeder.

”Ejendomsmæglerne lever ikke op til de forventninger, som forbrugerne har til dem. Forbrugerne har blandt andet svært ved at gennemskue, hvad de betaler for, når de laver en aftale med en ejendomsmægler. Det betyder, at de har svært ved at sammenligne mæglerne, og dermed forsvinder noget af konkurrencepresset fra markedet,” siger Niels Enemærke, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Men der er råd at hente. På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne blive rustet til valget af ejendomsmægler.

”Det kan godt betale sig for forbrugerne at sætte sig ind i, hvilke opgaver der er forbundet med at sælge en bolig. Det gør, at de meget bedre kan gå i dialog med mægleren om pris og ydelser, og det kan mange gange give dem en bedre aftale,” siger Niels Enemærke.

Tidligere analyser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har vist, at kun halvdelen af forbrugerne prøver at forhandle med deres ejendomsmægler om prisen for de ydelser, mægleren tilbyder. Det betaler sig ellers ofte. 9 ud af 10 af de forbrugere, der forhandler om prisen, får den sat ned.

6 gode råd, når du sælger bolig

  • Indhent tilbud fra flere mæglere
  • Brug boligportalerne til at sammenligne forskellige mægleres liggetider og priser
  • Prøv om du kan forhandle dig til en lavere pris eller en bedre aftale
  • Overvej om du selv vil stå for dele af salget
  • Print tjeklisten på forbrug.dk ud og tag den med til ejendomsmægleren
  • Tag formidlingsaftalen med hjem til gennemlæsning, inden du skriver under

Kilde: Forbrug.dk

Pressekontakt i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, telefon 41 71 50 98.

Læs temaet om salg af bolig på forbrug.dk, hvor du også kan prøve en quiz, der tester din viden om boligsalg.

Læs analysen ”Forbrugerforholdsindekset for 50 danske markeder” på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside.

Sidst opdateret: 13. januar 2015

Kunne du bruge siden?


 brev1Få ny viden om forbrugerområdet
 - tilmeld dig vores nyhedsbrev

Facebook Gør som mere end 17.000 danskere
 - følg os på Facebook

Twitter
 Få aktuelle tips, råd og nyheder
 - deltag i debatten på Twitter

hammerSe afgørelser fra Forbrugerklagenævnet