Skip navigation

Forbrug.dk – nu også for virksomheder

19. februar 2015

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen oplever et behov for bedre information til erhvervsdrivende om forbrugerbeskyttelsesreglerne. Derfor lancerer den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, et område med forbrugerinformation målrettet erhvervsdrivende.

Har kunden krav på at få pengene retur? Hvad er der præcist lovet med en ”garanti”? Og hvor mange forsøg har butikken til at reparere en defekt vare? Det er blot et uddrag af spørgsmål til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvor det viser sig, at ikke alle erhvervsdrivende kender svaret lige godt.

”Heldigvis er der mange dygtige erhvervsdrivende, som har rigtig godt styr på reglerne, men vi ser også eksempler på det modsatte. Det er klart, at klagesager ofte kan undgås, hvis både forbrugeren og den erhvervsdrivende er godt inde i reglerne, så det giver god mening at målrette forbrugerinformationen mod begge grupper,” siger vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Niels Beier.

På den baggrund lancerer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen et område på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, målrettet virksomheder. Samtidig lanceres en lille og - synes vi selv - sjov film, som sætter fokus på de erhvervsdrivendes nye muligheder for information.

”Vi ser et behov for bedre information om forbrugerbeskyttelsesreglerne til de erhvervsdrivende. Det sker, at forbrugere kontakter vores Forbrugerhotline med spørgsmål til et køb, hvor det viser sig, at den erhvervsdrivende har misforstået eller ikke kender til reglerne,” siger Niels Beier.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgav i 2012 analysen ”Virksomhedernes arbejde med at efterleve konkurrence- og forbrugerlovgivningen”. Omkring halvdelen af de adspurgte virksomheder angav, at de kendte meget eller en del til forbrugerlovgivningen. Knap 80 procent svarede rigtigt på spørgsmål om reklamationsret og om krav til prisoplysning med moms, mens kun omkring en fjerdedel svarede korrekt på spørgsmål om gavekort.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen informerer om forbrugerbeskyttelsesreglerne dels via den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, og dels via Forbrugerhotlinen. Hvert år besvarer Forbrugerhotlinen små 30.000 henvendelser, men kun et fåtal er fra erhvervsdrivende.

Når erhvervsdrivende henvender sig, er det typisk med et ønske om at få et hurtigt svar, da kunden står ved siden af i butikken. Eller med spørgsmål om, hvordan butikkens forretningsbetingelser kan udformes lovlydigt.

For yderligere information kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på tlf. 41 71 50 98.

Nedenfor kan du se en film om virksomhedsfanen. (Den kan frit videreformidles uredigeret og med kildeangivelsen: ”Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen”.)

Klik ind på ”Virksomhedsfanen

Sidst opdateret: 19. februar 2015

Kunne du bruge siden?