Skip navigation

De unge kender ikke deres rettigheder, når de handler på nettet

08. september 2015

Forventningens glæde bliver jævnligt overhalet indenom af ærgrelse, når de unge pakker det seneste netkøb som fx den nye bluse eller mobiltelefon ud. De unge er nemlig rigtig gode til at handle i netbutikker, men desværre knap så gode til at kende og bruge deres rettigheder. En ny kampagne skal lære de unge, hvad de skal gøre, hvis handlen er gået skævt.

Næsten alle unge - 96 procent af de 15-19 årige - har prøvet at handle på nettet, men 43 procent af dem har oplevet, at noget gik galt i handlen. Det viser en undersøgelse, som YouGov har gennemført for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.*

Måske var varen gået i stykker, da de modtog den, eller også dukkede den slet ikke op.

Desværre ved mange af de unge ikke, hvad de skal gøre i den situation. Eller også kan de ikke overskue, hvordan de skal gøre. 26 procent af de 443 adspurgte unge har fx på et tidspunkt valgt ikke at klage, selvom de selv mente, de havde grund til det efter at have købt en vare.

”Det er rigtig ærgerligt, at så mange unge har haft en dårlig oplevelse med at handle på nettet. Og det er endnu mere ærgerligt, at en stor del af dem ikke får gjort noget ved det, fordi de ikke kender deres rettigheder på området,” siger kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Camilla Hesselby.

Det kan også være svært at overskue, hvordan man klager over en fejl, hvis man ikke har helt styr på, hvem man egentlig har handlet med. Derfor bør man altid tjekke, hvem man er i færd med at handle med og også omgående klage, hvis der er noget galt med varen.

”Det er så vigtigt, at de unge stiller krav til virksomhederne, og det kan de kun, hvis de kender deres rettigheder. Når virksomhederne bliver tvunget til at yde deres bedste, så kommer det jo alle forbrugere til gode og dermed også samfundet i den sidste ende,” siger Camilla Hesselby.

Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, sætter i den kommende tid fokus på børn og unges rettigheder, blandt andet når de handler på nettet - både i Danmark og i udlandet. Se temaet her.

*Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 443 CAWI-interview med danskere i alderen 15-19 år, i perioden 8. maj – 7. juni 2015.

Pressekontakt:

Kontakt presseafdelingen i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på telefon 41 71 50 98

Sidst opdateret: 08. september 2015

Kunne du bruge siden?


 brev1Få ny viden om forbrugerområdet
 - tilmeld dig vores nyhedsbrev

Facebook Gør som mere end 17.000 danskere
 - følg os på Facebook

Twitter
 Få aktuelle tips, råd og nyheder
 - deltag i debatten på Twitter

hammerSe afgørelser fra Forbrugerklagenævnet