Skip navigation

SÅDAN HANDLER DU SIKKERT

 

Her finder du information og gode råd til, hvordan du handler sikkert og undgår fælder på nettet.

 

Hører netbutikken hjemme i et EU-land, skal du som minimum kunne finde disse oplysninger på hjemmesiden:

  • Virksomhedens navn
  • Virksomhedens fysiske adresse
  • Mailadresse, postadresse, telefonnummer og lignende, som gør det muligt at komme i kontakt med virksomheden

Kan du ikke finde kontaktoplysningerne, så lad være med at købe noget i netbutikken. Kan du fx kun finde en kontaktformular, kan det blive svært at komme i kontakt med netbutikken, hvis der opstår problemer.

Her kan du også tjekke netbutikken:

  • CVR - Det Centrale Virksomhedsregister - som Erhvervsstyrelsen står bag. Dér kan du blandt andet finde adressen på netbutikken og dermed tjekke, om den stemmer overens med den adresse, der står på netbutikkens hjemmeside.
  • Dk-hostmaster.dk: Hvis det er en .dk-adresse, kan du se, hvem der har registreret domænenavnet
  • Who.is: Hvis det ikke er en .dk-adresse, kan du se, hvem der har registreret domænenavnet

Besøg CVR-registret >> 

Det har betydning for dine rettigheder og klagemuligheder, hvis netbutikken ligger uden for EU.

Dine forbrugerrettigheder:

Du har 14 dages fortrydelsesret og to års reklamationsret, hvis netbutikken markedsfører sig over for danskere, fx hvis sproget er dansk, og du kan betale i danske kroner.

Markedsfører netbutikken sig ikke over for danskere, vil det normalt være lovgivningen i netbutikkens hjemland, der gælder. Det betyder, at du ikke kan være sikker på at have de samme rettigheder som inden for EU.

Dine klagemuligheder:

Du vil kunne anlægge sag ved de danske domstole, hvis netbutikken markedsfører sig over for danskere, fx hvis sproget er dansk, og du kan betale i danske kroner.

Markedsfører netbutikken sig ikke over for danskere, vil din klage normalt skulle behandles i netbutikkens hjemland. I nogle tilfælde vil du dog kunne indbringe sagen for de danske domstole.

Læs mere på forbrug.dk >>

 

Du skal som hovedregel betale told, dansk moms og evt. særlig afgift, hvis netbutikken ligger uden for EU, eller hvis varen bliver sendt fra et land uden for EU:

  • Moms, hvis prisen på varerne overstiger 80 kroner før fragt
  • Told og moms, hvis prisen på varerne overstiger 1.150 kroner før fragt
  • Importgebyr
  • Punktafgifter ved nogle varer

Toldstyrelsen og Skattestyrelsen kan hjælpe dig med viden om told, moms og særlige afgifter i forbindelse med nethandel uden for EU.

Læs mere på skat.dk >>

Når du handler på nettet, er det normalt sikrest at betale med et betalingskort, hvor du indtaster kortnummer, udløbsdato og kontrolcifre.

Har du betalt med betalingskort, vil banken i en række tilfælde kunne tilbageføre dine penge – også kaldet charge back. Det gælder, uanset om netbutikken ligger i EU eller uden for EU.

Reglerne for charge back gælder også, hvis du har betalt med mobilbetaling, hvor betalingen bliver gennemført med et tilknyttet betalingskort.

Banken vil kunne tilbageføre dine penge, hvis:

  • Netbutikken trækker flere penge end aftalt
  • Du ikke modtager varen, eller du modtager en forkert vare
  • Du fortryder købet, inden du modtager varen, og netbutikken ikke tilbagebetaler dine penge

Læs mere hos Forbrugerombudsmanden >>

 

Når du køber brugte varer på nettet, afhænger dine rettigheder af, om du har købt varen i en netbutik eller af en privatperson.

Har du købt den brugte vare af en privatperson på nettet, afhænger dine rettigheder af, hvad I har aftalt. Har I ikke aftalt noget, har du to års reklamationsret, men de forbrugerbeskyttende regler om fx 14 dages fortrydelsesret ved nethandel gælder ikke, medmindre I har aftalt det.

Har du købt en brugt vare i en netbutik, har du to års reklamationsret, hvis varen har fejl, som netbutikken er ansvarlig for. Du har også 14 dage til at fortryde købet.

Læs mere på forbrug.dk >>

Du kan ved at sætte en kreditadvarsel på dit CPR-nummer mindske risikoen for, at dit navn bliver misbrugt til at optage et lån eller købe på afbetaling.

Læs mere på sikkerdigital.dk >>

 

Fupbutikker kan ligne helt almindelige netbutikker, men hvis man tjekker deres ’Om os-side’, er der sjældent mange oplysninger om virksomheden. Andre kendetegn er dårligt maskinoversat sprog og skæve priser.

Hvis du handler i en fupbutik, risikerer du fx at få tilsendt en kopivare eller slet ikke at få varen.

Spot en fupbutik:

  • Tjek, om der er adresse, mail og telefonnummer
  • Undersøg, hvordan du kommer i kontakt med netbutikken. Hvis den kun kan kontaktes via en kontaktformular, så lad være med at handle dér
  • Kontakt din bank, hvis netbutikken ikke leverer varen, eller hvis du får en forkert vare

Læs mere hos Det Kriminalpræventive Råd >>

 

Et fuptilbud kan blive sendt på mail eller SMS, eller det kan ligge på en hjemmeside, hvor du bliver lokket til at klikke på det.

Formålet er at lokke personlige oplysninger ud af dig, fx dine betalingsoplysninger og dine PIN-koder.

De fleste virksomheder og offentlige myndigheder, som har adgangskoder og lignende, vil dog aldrig bede om dine personlige oplysninger via en neutral mail eller SMS. Mistænker du, at mailen er et forsøg på phishing, så slet den straks.

Spot en fupmail:

  • Du bliver typisk bedt om at give dine personlige oplysninger
  • Afsenderadressen ser underlig ud
  • Linket i mailen ser underligt ud

Læs mere på sikkerdigital.dk >>

 

Kopier af mærkevarer kan være farlige, hvis producenterne bag bruger billige, sundhedsskadelige stoffer. Det kan være svært at skelne en kopi fra den ægte vare.

Spot en kopivare:

  • Vær varsom, hvis prisen på varen er mistænkelig lav
  • Se efter tegn på dårlig kvalitet
  • Undersøg, hvor netbutikken hører hjemme
  • Lad være med at handle i netbutikken, hvis der mangler kontaktoplysninger

Læs mere på jegvælgerægte.dk >>

 

Gratis prøvepakker, billetter, gavekort eller tilbud med store rabatter kan dække over skjulte abonnementer, hvor du hver måned får trukket penge for et abonnement, du ikke vidste, du indgik.

Spot en abonnementsfælde:

  • Læs betingelser og vilkår for tilbuddet
  • Vær varsom med at give dine betalingskortoplysninger og personlige oplysninger, fx mail
  • Kig efter felter, der er krydset af på forhånd
  • Undersøg, hvem der står bag hjemmesiden

Læs mere på forbrug.dk >>

 

Det er svært at tjekke, om den mobiloplader eller det stykke legetøj, du er ved at købe, er farligt.

I Danmark og EU er der særlige regler for produktsikkerhed. De samme regler gælder ikke nødvendigvis i lande uden for EU. Derfor er du som udgangspunkt bedre stillet ved at handle på webshops inden for EU. Et godt råd er: Tjek kontaktoplysningerne på netbutikken og se, hvor den hører hjemme.

Læs mere hos Sikkerhedsstyrelsen >>

 

Vær opmærksom, hvis du køber kosttilskud på nettet, især hvis hjemmesiden er registreret i udlandet.

Produkterne kan indeholde farlige eller ulovlige stoffer, og de er ikke underlagt Fødevarestyrelsens kontrol.

Læs mere på altomkost.dk >>

Et kosttilskud må ikke markedsføres som, at det forebygger eller helbreder sygdomme.

Læs mere hos Fødevarestyrelsen >>

 

På nogle varer – som fx husholdningsprodukter, maling og lak – er der krav om, at produkterne skal have information om fare og mærkning.

Når du handler på nettet, skal de samme informationer være tilgængelige for dig, som når du handler i butikker. Er de ikke det, er du i din gode ret til at efterspørge dem.

 

 

Medicin kan være farligt for dit helbred, hvis du køber den fra netbutikker, der ikke har tilladelse til at sælge medicinen.

Den kan være fremstillet ulovligt og indeholde stoffer, som ikke fremgår af pakningen, og i værste fald kan den være livsfarlig. Se derfor altid efter netbutikker med EU’s grønne logo, som viser, at netbutikken er godkendt af myndighederne til at sælge medicin.

lovlig vis

Du skal kunne klikke på logoet og blive ført videre til hjemmesiden for den myndighed, som har godkendt netbutikken. Hvis du kan finde netbutikken på myndighedens liste over godkendte netbutikker, så kan du trygt handle din medicin hos netbutikken.

Køber du medicin på nettet, skal du desuden være opmærksom på, at medicinen måske sendes fra udlandet. Der gælder særlige regler for indførsel af medicin fra udlandet. Hvis reglerne ikke overholdes, kan medicinen blive stoppet i tolden, og du risikerer at få en bøde.

Læs mere hos Lægemiddelstyrelsen >>

 

Se e-mærkets gode råd til at spotte fupbutikker.

E-mærket er den danske mærkningsordning for sikker nethandel, stiftet i år 2000 af bl.a. Forbrugerrådet Tænk og Dansk Erhverv.

Nethandel #heltsikkert giver dig én samlet indgang til information om, hvordan du handler sikkert på nettet, og hvad du kan gøre, hvis det er gået galt.

Kunne du bruge siden?