Skip navigation

PROBLEMER MED FRAGT OG LEVERING

 

Her kan du se, hvad du kan gøre, hvis din pakke bliver forsinket eller slet ikke kommer frem, eller hvis netbutikken ikke svarer på dine henvendelser.

Pakken er forsinket

Hvis du har handlet i en netbutik i Danmark eller et andet EU-land, skal netbutikken levere varen inden for 30 dage, fra du har bestilt den, medmindre I har aftalt en anden frist.

Får du ikke pakken til tiden, skal du sende en rykker til netbutikken, hvor du fastsætter en ny, rimelig leveringsfrist. Bemærk, at der ikke er et bestemt krav til, hvad en rimelig leveringsfrist er. Det afhænger blandt andet af, hvad du har købt, og hvor du har købt det. Bliver varen ikke leveret inden for den nye frist, kan du hæve købet.

Læs mere hos Forbruger Europa >>

Har du handlet i en netbutik uden for EU, er du kun dækket af de danske forbrugerregler, hvis netbutikken markedsfører sig over for danskere, fx hvis sproget er dansk, og du kan betale i danske kroner.

Markedsfører netbutikken sig ikke mod danskere, vil det normalt være lovgivningen i netbutikkens hjemland, der gælder.

Læs mere på forbrug.dk >>

Pakken kommer ikke frem

Du har krav på at få alle dine penge retur, hvis varen ikke bliver leveret som aftalt. Kontakt i første omgang netbutikken. Gør det skriftligt, fx på mail, så du kan bevise, at du har kontaktet netbutikken. Kan du og netbutikken ikke finde en løsning, kan du kontakte din bank og få tilbageført pengene.

Læs mere hos Forbrugerombudsmanden >>

Hvem har ansvaret for pakken?

Du overtager først ansvaret for varen, når du modtager pakken. Det er derfor netbutikkens ansvar, hvis pakken fx forsvinder under fragten eller går i stykker.

Der er dog én undtagelse, hvor du selv har ansvaret for varen under fragten. Det er, hvis du har indgået en aftale om fragt med et fragtfirma, som ikke er et, netbutikken tilbyder.

Netbutikken vil ikke levere varen

Du kan hæve købet, hvis netbutikken nægter at levere varen. Det gælder også, selvom leveringen ikke er forsinket.

Læs mere på forbrug.dk >>

Netbutikken svarer ikke

Hvis netbutikken ikke svarer på dine henvendelser, er det vigtigt, at du kan bevise, at du har forsøgt at komme i kontakt med butikken. Sørg derfor for at have alt på skrift, fx på mail. Kan netbutikken kun kontaktes via en klageformular, så tag et screendump af formularen, når du har udfyldt den.

Svarer netbutikken ikke, kan du gå til din bank. Den kan i en række tilfælde tilbageføre dine penge, fx hvis du ikke har modtaget varen.

Har varen en fejl, som er dækket af den toårige reklamationsret, kan du gå videre med en klagesag.

Læs mere om, hvor du kan klage >>

Fortrydelsesret, før varen bliver leveret

Du kan godt fortryde købet, selvom du endnu ikke har modtaget varen. Du skal klart og tydeligt meddele netbutikken, fx i en mail, at du ikke ønsker at få leveret varen. Husk at sikre dig bevis for, at mailen er sendt.

Netbutikken skal tilbagebetale dine penge inden for 14 dage. Sker det ikke, kan du kontakte din bank. 

Varen blev stoppet i tolden

Toldstyrelsen kan tilbageholde varer fra lande uden for EU, hvis der for eksempel er mistanke om, at det er kopivarer, medicin og fødevarer.

Læs mere på jegvælgerægte.dk >>

Læs mere på tjektolden.dk >>

Kontakt din bank, hvis:

  • Netbutikken trækker flere penge end aftalt
  • Du ikke modtager varen eller får en forkert vare
  • Du fortryder købet, inden du modtager varen, og netbutikken ikke tilbagebetaler dine penge

Banken kan i de tilfælde tilbageføre dine penge til din konto, hvis du har betalt med betalingskort. Du skal inden forgæves have forsøgt at komme i kontakt med netbutikken.

Læs mere hos Forbrugerombudsmanden >>

Nethandel #heltsikkert giver dig én samlet indgang til information om, hvordan du handler sikkert på nettet, og hvad du kan gøre, hvis det er gået galt.

Kunne du bruge siden?