Skip navigation

nethandel helt sikkert

Jeg har handlet i en dansk netbutik

 

Fortrydelsesret

Du har som udgangspunkt 14 dages fortrydelsesret, når du handler i en netbutik i et EU-land. Læs mere om fortrydelsesretten hos Forbrugerombudsmanden.

Fragt og levering

Hvis varen forsvinder under leveringen, er der regler for, hvem der har ansvaret. Læs mere på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står bag.

Fejl og mangler ved varen

Købeloven giver dig to års reklamationsret, der dækker fejl på varen, som netbutikken er ansvarlig for. Læs mere om reklamationsretten på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står bag.

Brugte varer

Når du køber brugte varer på nettet, afhænger dine rettigheder af, om sælgeren er privatperson eller virksomhed. Læs mere på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står bag.

Portaler på nettet

Læs mere om, hvem du skal kontakte, hvis du har handlet på en portal på nettet, og varen ikke når frem eller er i stykker. Du finder informationen på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står bag.

Dealsites

En deal er et tidsbegrænset tilbud, som giver dig rabatter til fx butikker og oplevelser. Når du handler på et dealsite, er det som udgangspunkt dealsitet, du indgår aftalen med, og som du derfor i første omgang skal kontakte, hvis der opstår problemer. Læs mere om reglerne hos Forbrugerombudsmanden. 

Deleøkonomi

Du kan bruge deleøkonomiske platforme eller apps til at bytte, låne, leje eller købe ting og services. Dine rettigheder afhænger af, om du handler med en privatperson eller en platformsvirksomhed. Læs mere på deleoekonomien.dk.

Fejlhævninger på betalingskort

Har du betalt med betalingskort, kan din bank tilbageføre pengene til din konto, hvis varen ikke dukker op, du får den forkerte vare, eller der bliver hævet flere penge fra din konto end aftalt. Læs mere om muligheden for charge back hos Forbrugerombudsmanden.

Du kan selv gøre en del for at sikre dig, at betalingen foregår på en sikker måde. På sikkerdigital.dk, som Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen står bag, kan du blandt andet læse mere om, hvordan du vælger den sikreste betalingsform. Du finder også fire tips til sikker betaling.

Webshopguide

Forbrugerombudsmanden har lavet en guide, der gennemgår reglerne for nethandel. Guiden er målrettet ejere af eller kommende ejere af netbutikker, men den kan bruges af forbrugere også. 

Her kan du klage:

Vil du klage over en netbutik, der er etableret i Danmark, kan du kontakte Center for Klageløsning, der behandler klager over forbrugerkøb over varer og tjenesteydelser og ligger i Nævnenes Hus. De kan også hjælpe dig med at finde en fælles løsning med virksomheden.

Kunne du bruge siden?