nethandel helt sikkert

Hvordan undgår jeg snyd?

 

Fupbutikker på nettet

Fupbutikker kan ligne almindelige netbutikker, men du risikerer at få en kopivare eller slet ikke at få varen.

  • Hos Det Kriminalpræventive Råd kan du læse mere om, hvordan du spotter en fupbutik.
  • sikkerdigital.dk, som Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen står bag, finder du fire tips til, hvad du skal holde øje med.
  • jegvælgerægte.dk finder du en tjekliste til, hvordan du styrer uden om falske varer på nettet.
  • Hos Europol, som er den fælles europæiske politienhed, kan du få gode råd til sikker nethandel. 

Fuptilbud på mail eller SMS

Et fuptilbud kan blive sendt på mail eller SMS, eller det kan ligge på en hjemmeside, hvor du bliver lokket til at klikke på det.

sikkerdigital.dk, som Digitaliseringsstyrelsen og Erhvervsstyrelsen står bag, finder du tre tips til, hvordan du spotter et falsk tilbud.

sikkerdigital.dk er der også gode råd til, hvordan du sikrer dig mod at få franarret betalingskortoplysninger eller andre private oplysninger.

Hvis skaden allerede er sket, og du er blevet franarret oplysninger digitalt, skal du i nogle tilfælde kontakte politiet. På sikkerdigital.dk er der hjælp til, hvornår du skal kontakte politiet, og hvordan du reagerer hurtigt. 

Abonnementsfælder (skjulte abonnementer)

Gratis prøvepakker, billetter, gavekort eller tilbud med store rabatter kan dække over skjulte abonnementer. Hos Forbruger Europa kan du læse mere om, hvordan du kan undgå at blive lokket til at indgå et skjult abonnement. 

Har du modtaget en uventet prøvepakke eller en regning for et produkt, du ikke har bestilt? Hos Forbrugerombudsmanden kan du læse mere om, hvad du så kan gøre. 

Får du rykkere, eller bliver du truet med inkasso for produkter, du ikke har bestilt? Hos Forbrugerombudsmanden kan du læse om, hvordan du skal forholde dig.

Misbrug af betalingskort

Mistænkelige køb eller pengeoverførsler er tegn på, at dit betalingskort er blevet misbrugt. Hos Det Kriminalpræventive Råd kan du læse om, hvordan du kan komme misbrug i forkøbet. 

Farlige produkter

Tilbud kan vise sig at være for gode til at være sande, og du kan ende med at stå med et farligt produkt. Sikkerhedsstyrelsen giver tips til, hvordan du undgår at købe farlige produkter. 

På nogle varer – som fx husholdningsprodukter, maling og lak – er der krav om, at produkterne skal have information om fare og mærkning. Når du handler online skal de samme informationer være tilgængelige for dig, som når du handler i butikker. Er de ikke det, er du i din gode ret til at efterspørge dem.

Læs mere om faremærkerne hos Miljøstyrelsen.

Er du selv webshopejer, så tjek webshopkemi.dk.

Se e-mærkets gode råd til at spotte fupbutikker.

E-mærket er den danske mærkningsordning for sikker nethandel, stiftet i år 2000 af bl.a. Forbrugerrådet Tænk og Dansk Erhverv.

Her kan du klage:

Svindel på nettet:

Du kan anmelde din sag til politiet, hvis du er blevet franarret dine kreditkort-, netbankoplysninger eller andre følsomme oplysninger, eller hvis du ikke har modtaget en vare, som du har betalt for. 

Du kan anmelde den falske netbutik til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), der behandler sager om IPR-kriminalitet (fx kopivarer). De kan lukke hjemmesiden og føre straffesager.

Forbrugerombudsmanden behandler sager om vildledende markedsføring på nettet, fx abonnementsfælder. Forbrugerombudsmanden kan vurdere sagen og føre en sag mod virksomheden.

Misbrug af betalingskort:

Kontakt din bank snarest muligt, efter at du har fået kendskab til misbrug eller tegn på svindel. Læs mere hos Det Kriminalpræventive Råd. 

Klage over køb i en dansk netbutik:

Center for Klageløsning, der ligger i Nævnenes Hus, behandler klager over forbrugerkøb af varer og tjenesteydelser og er et alternativ til domstolssystemet. De kan også hjælpe dig med at finde en fælles løsning med virksomheden.

Klage over køb i en netbutik fra et andet EU-land:

Forbruger Europa kan hjælpe dig, hvis der opstår problemer mellem dig og en sælger i et andet EU-land, Norge eller Island. De kan hjælpe dig med at få dit krav igennem over for virksomheden. 

Farlige produkter:

Du kan anmelde det til Sikkerhedsstyrelsen, hvis du har oplevet, at et produkt blev farligt. Styrelsen kan undersøge sagen og i yderste konsekvens kalde produktet tilbage fra forbrugerne. 

Kunne du bruge siden?