Nyheder
Her kan du se alle nyheder fra forbrug.dk. De er sorteret, så de nyeste ligger øverst, men du kan bruge søgefeltet, hvis du leder efter nyheder om specifikke emner.
Gå til Bargæst mistede lommeværdier i bemandet garderobe
28. maj 2018
Værdier i lommer skal ikke nødvendigvis erstattes, hvis jakken forsvinder fra en bemandet garderobe. Det har Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme for nylig afgjort. Det sker jævnligt, at ankenævnet får klager fra bar- og diskoteksgæster, hvis overtøj er forsvundet i en bemandet garderobe.
Gå til Nye betalingsvaner på vej
15. maj 2018
Nye regler for betalingskort kan ændre danskernes betalingsvaner. Det er værd at undersøge, hvilket kort der er fordelagtigt at betale med hvornår.
Gå til Guide: Her er de gode råd til årets konfirmander
25. april 2018
Hvor lang tid er et gavekort gyldigt? Og hvad er reglerne for at bytte gaverne eller blå mandag-købet? Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har samlet gode råd til årets konfirmander og deres forældre.
Gå til Forbrugere går glip af tilskud til nyt gasfyr
24. april 2018
Ankenævnet på Energiområdet har afgjort, at forbrugere i tre sager ikke havde ret til at få tilskud til et nyt gasfyr. I sagerne opfyldte forbrugerne ikke energiselskabets krav til dokumentation, eller også var de gået i gang med udskiftningen af fyret, før de havde ansøgt om tilskud.
Gå til Fugt fra vinterkulden kan blive dyr for mobilejere
26. februar 2018
Når vinterkulden sætter ind, kan det give fugtskader på mobiltelefoner og andre elektroniske produkter. Det kan blive dyrt for forbrugerne, for fugtskader er typiske brugsskader, som ikke er dækket af reklamationsretten.
Gå til Klager over byggematerialer afvises uberettiget
06. februar 2018
Byggeriets Ankenævn har fået en del henvendelser, hvor byggemarkeder og håndværksmestre forsøger at fralægge sig deres ansvar ved at henvise forbrugere, der vil klage, til producenten. Det gælder især vinduer, hårde hvidevarer, bordplader og gulve. Det er dog altid sælgeren, der skal tage sig af en forbrugerklage.
Gå til Aflyst rejse kostede forbruger 80 procent af prisen
31. januar 2018
Et rejsebureau måtte tage 80 procent af rejsens pris som vederlag, da forbrugeren afbestilte turen. Det har Pakkerejse-Ankenævnet afgjort. Hold altid øje med afbestillingsbetingelserne, lyder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens råd til de forbrugere, der står over for at bestille storbyferien til forårets helligdage eller sommerferien.
Gå til Ny lov giver bedre vilkår for stormflods- og oversvømmelsesramte
29. januar 2018
Folketinget har netop vedtaget en ny lov, der giver boligejere bedre vilkår, hvis deres hus eller indbo bliver skadet på grund af en stormflod eller oversvømmelse fra vandløb og søer. Den nye lov træder i kraft den 1. juli 2018.
Gå til Risikabelt at købe VM-billetter hos billethajer
18. januar 2018
Salget af billetter til sommerens VM i fodbold er i gang, og det får typisk også billethajerne på banen. Køb billetten via de officielle salgskanaler, så undgår du problemer, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa. Overvej, om det kan være en fordel at købe en pakkerejse med billetten.
Gå til Uklar mundtlig aftale kostede forbruger 10.000 kroner
11. januar 2018
Mundtlige aftaler er bindende, men kan også nemt føre til misforståelser. Få derfor altid en klar aftale på skrift, lyder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens råd til forbrugerne efter en afgørelse i Teleankenævnet. Her kunne forbrugeren ikke bevise sin påstand om, at teleselskabet over telefon havde lovet ham at dække 10.000 kroner af prisen på en ny netforbindelse.
Tilmeld dig nyheder
og få gode råd og ny viden inden for forbrugerområdet
Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98