Skip navigation

Nyheder

 

Her kan du se alle nyheder fra forbrug.dk. De er sorteret, så de nyeste ligger øverst, men du kan bruge søgefeltet, hvis du leder efter nyheder om specifikke emner.

 

 

Gå til Bagageerstatning kræver hurtig reaktion

10. august 2017

Sidste år rejste mere end 17 millioner flypassagerer fra de danske lufthavne, og her til sommer har der også været travlt ved bagagebåndene. Hvis bagagen ikke kommer med flyet hjem, skal der helst klages allerede i lufthavnen, og de uheldige passagerer har kun en uge til at kræve erstatning for ødelagt bagage og tre uger for forsinket bagage.

Gå til Danskerne har det svært med mobil- og tv-abonnementet

05. juli 2017

Danske forbrugere har svært ved at gennemskue mobiltelefoni, in-ternet og tv, og de har generelt en dårligere oplevelse af markederne end deres europæiske naboer. Det viser Konkurrence- og Forbruger-styrelsens analyse ”Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder”.

Gå til Forbrugerne: Svært at sammenligne priser på el og gas

03. juli 2017

Forsyningsmarkeder som el og gas volder forbrugerne problemer, når de skal sammenligne produkter og priser, viser analysen ”Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder”. Det kræver kun få klik at undersøge el- og gasaftalen, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Gå til Emojis gjorde ferien til en dyr fornøjelse

23. juni 2017

En forbruger skal betale for 430 SMS’er sendt hjem fra Vietnam, selvom forbrugeren mente, at hun kun havde sendt omkring 20. Forklaringen er brugen af emojis, hvor blot en enkelt kan fylde mange tegn og dermed mange SMS’er. Forbrugeren tabte sin sag ved Teleankenævnet.

Gå til Ofte kan køb af ferieoplevelser ikke fortrydes

16. juni 2017

Danskerne bruger i snit flere tusinde kroner om året på rejser, hotelophold og kultur og underholdning, og handlen foregår i stigende grad på nettet. Forbrugerne bør være ekstra opmærksomme på at tjekke priser og vilkår, for i modsætning til andre netkøb er der ikke fortrydelsesret på flyrejser, koncertbilletter og hotelophold.

Gå til Se hvad vi har svært ved at købe

15. juni 2017

Mobiltelefoni, tv-pakker, brugte biler, ejendomsmægling, bank og forsikring. Det er eksempler på produkter og ydelser, som danskerne oplever, de har sværest ved at købe, viser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse ”Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder.”

Gå til Risikabelt ikke at få bankaftalen på skrift

31. maj 2017

Det kan være risikabelt ikke at have låneaftalen på skrift, før du skriver under på kontrakten om en ny bolig eller bil, viser en afgørelse fra Pengeinstitutankenævnet. En mundtlig aftale er bindende, men sværere at bevise. Derfor er det altid sikrest at få den på papir, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Gå til Forbrugere kan mindske problemer på miniferien

10. maj 2017

Det er forår, og mange danskere bruger de ekstra fridage på en miniferie i udlandet. Faktisk tager hver femte af os årligt på storbyferie. For enkelte kan turen dog ende i flykaos eller hotelværelser uden udsigt. Ofte kan forbrugerne undgå at ende i en egentlig klagesag ved at sætte sig en smule ind i deres rettigheder.

Gå til Husk gavekortet, konfirmander

28. april 2017

Gavekort kan være en rigtig god idé at give årets konfirmander, så længe konfirmanden husker at indløse dem. Godt 20 procent af alle danskere har måttet kassere et gavekort, fordi det var udløbet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen lancerer i dag en lille film med gode råd til de nyslåede konfirmander.

Gå til Haven har sin pris

10. april 2017

I takt med at forårssolen titter frem, stiger salget af haveredskaber og planter også. Sidste år omsatte havecentre og planteforhandlere for over 900 millioner kroner. Også når det gælder haveting, er der god grund til at være en aktiv forbruger, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.


nyhedsbrevFå ny viden om forbrugerområdet
- tilmeld dig vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter