Skip navigation

Nyheder

 

Her kan du se alle nyheder fra forbrug.dk. De er sorteret, så de nyeste ligger øverst, men du kan bruge søgefeltet, hvis du leder efter nyheder om specifikke emner.

 

 

Gå til Dyrt at bruge forkert returlabel

05. september 2017

Følg netbutikkens anvisninger, når varen skal returneres, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter en afgørelse i Forbrugerklagenævnet. Her fik en forbruger ikke erstattet sin mobiltelefon, fordi han brugte en returlabel fra en tidligere reklamation, da han sendte sin defekte telefon retur. Telefonen forsvandt i posten.

Gå til Klage over ørkenhotel gav nedslag i pris

29. august 2017

En forbruger får et nedslag på 1.500 kroner i rejsens pris, fordi hotellet ikke som lovet lå i byen Marrakech, men i stedet i et ørkenområde ti kilometer uden for centrum. Det har Pakkerejse-Ankenævnet afgjort. Klag hurtigst muligt, hvis du oplever problemer med din rejse, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Gå til Passive boligejere gik glip af gevinst på 1,5 milliard kroner

18. august 2017

For mange boligejere var det i 2015 oplagt at omlægge realkreditlån med fast rente og afdrag. Det skyldes, at renten var faldet i en periode. Men godt 100.000 boligejere forholdt sig passivt og gik glip af en samlet gevinst på cirka 1,5 milliarder kroner. Det fremgår af Konkurrencerådets analyse ”Konkurrencen på realkreditmarkedet”.

Gå til Udløbet gavekort kunne stadig bruges

15. august 2017

Som udgangspunkt gælder et gavekort i tre år, men ikke altid. Tjek frister og vilkår, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter en afgørelse fra Ankenævnet for hotel, restaurant og turisme. Nævnet afgjorde, at beløbet, der stod på forbrugerens gavekort, stadig kunne bruges til køb af andre ydelser hos feriecentret, selvom kortet var udløbet.

Gå til Bagageerstatning kræver hurtig reaktion

10. august 2017

Sidste år rejste mere end 17 millioner flypassagerer fra de danske lufthavne, og her til sommer har der også været travlt ved bagagebåndene. Hvis bagagen ikke kommer med flyet hjem, skal der helst klages allerede i lufthavnen, og de uheldige passagerer har kun en uge til at kræve erstatning for ødelagt bagage og tre uger for forsinket bagage.

Gå til Danskerne har det svært med mobil- og tv-abonnementet

05. juli 2017

Danske forbrugere har svært ved at gennemskue mobiltelefoni, in-ternet og tv, og de har generelt en dårligere oplevelse af markederne end deres europæiske naboer. Det viser Konkurrence- og Forbruger-styrelsens analyse ”Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder”.

Gå til Forbrugerne: Svært at sammenligne priser på el og gas

03. juli 2017

Forsyningsmarkeder som el og gas volder forbrugerne problemer, når de skal sammenligne produkter og priser, viser analysen ”Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder”. Det kræver kun få klik at undersøge el- og gasaftalen, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Gå til Emojis gjorde ferien til en dyr fornøjelse

23. juni 2017

En forbruger skal betale for 430 SMS’er sendt hjem fra Vietnam, selvom forbrugeren mente, at hun kun havde sendt omkring 20. Forklaringen er brugen af emojis, hvor blot en enkelt kan fylde mange tegn og dermed mange SMS’er. Forbrugeren tabte sin sag ved Teleankenævnet.

Gå til Ofte kan køb af ferieoplevelser ikke fortrydes

16. juni 2017

Danskerne bruger i snit flere tusinde kroner om året på rejser, hotelophold og kultur og underholdning, og handlen foregår i stigende grad på nettet. Forbrugerne bør være ekstra opmærksomme på at tjekke priser og vilkår, for i modsætning til andre netkøb er der ikke fortrydelsesret på flyrejser, koncertbilletter og hotelophold.

Gå til Se hvad vi har svært ved at købe

15. juni 2017

Mobiltelefoni, tv-pakker, brugte biler, ejendomsmægling, bank og forsikring. Det er eksempler på produkter og ydelser, som danskerne oplever, de har sværest ved at købe, viser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse ”Forbrugerforholdsindeks for 42 danske markeder.”


nyhedsbrevFå ny viden om forbrugerområdet
- tilmeld dig vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter