Nyheder
Her kan du se alle nyheder fra forbrug.dk. De er sorteret, så de nyeste ligger øverst, men du kan bruge søgefeltet, hvis du leder efter nyheder om specifikke emner.
Gå til 45 påbud i sager om ulovlige kortgebyrer
05. april 2019
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har givet påbud til 45 virksomheder om at fjerne ulovlige betalingskortgebyrer, som de har opkrævet hos forbrugerne. Påbuddene er givet, efter det sidste år blev forbudt for virksomheder at opkræve gebyrer, når forbrugerne betaler med deres kort på nettet eller i en butik.
Gå til Brexit påvirker millioner af danske netkøb
14. marts 2019
Storbritannien hører til i toppen, både hvad angår danskernes flydestinationer og valg af netbutikker. En no deal Brexit ventes blandt andet at få betydning for told, klagemuligheder og forbrugernes rettigheder ved flyaflysninger. Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, har samlet information om en no deal Brexits betydning for de danske forbrugere, hvis det bliver en realitet.
Gå til Fupopkald kostede forbruger 1.700 kroner
05. marts 2019
En forbruger hænger på en ekstraregning på 1.700 kroner, efter at forbrugeren ringede tilbage til et fupnummer. Tænk dig godt om, før du ringer til ukendte numre, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på baggrund af sagen fra Teleankenævnet.
Gå til Forbrugere hæftede for misbrug af deres NemID
20. februar 2019
Du kan komme til at hæfte, hvis andre misbruger dit NemID til for eksempel at købe produkter på afbetaling eller optage forbrugslån. Det viser sager fra både Teleankenævnet og Højesteret. Har du mistanke om misbrug, er det vigtigt, at du hurtigst muligt spærrer dit NemID og orienterer virksomheden, som købet er foretaget hos, om misbruget.
Gå til Guide: Køb af kæledyr på nettet
07. februar 2019
Tjek altid, hvem du handler med, når du køber kæledyr på nettet, og vær særligt opmærksom på, om sælgeren er privat eller erhvervsdrivende. Sådan lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter flere sager i Forbrugerklagenævnet, hvor forbrugere har oplevet problemer efter at have købt kæledyr via portaler på nettet.
Gå til Buspassager havde krav på erstatning for mistet kuffert
29. januar 2019
En forbruger har krav på en erstatning på 3.500 kroner, efter at hendes kuffert forsvandt under en busrejse fra Herning til København. Det har Ankenævnet for Bus, Tog og Metro afgjort.
Gå til Hver fjerde har kun mundtlig aftale om større håndværkeropgaver
25. januar 2019
Mange forbrugere har kun en mundtlig aftale om selv større håndværkeropgaver, og de vil stå dårligt i en eventuel klagesag. Klare skriftlige aftaler er at foretrække for både forbrugere og håndværkere.
Gå til Forbruger vinder reparationssag mod Apple
17. januar 2019
Selvom en reparation er udført som følge af et gratis reparationstilbud, hæfter virksomheden stadig, hvis reparationen ikke er ordentlig udført. Det viser en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet, hvor en forbruger fik medhold i en sag om reparation af sin Apple MacBook Pro.
Gå til Teleselskab skulle ikke erstatte køb på blokeret hjemmeside
14. januar 2019
Et teleselskab var ikke ansvarlig for forbrugerens tab, da det blokerede for en hjemmeside, som ulovligt solgte kopimøbler. Det har Teleankenævnet netop afgjort.
Gå til Undgå fupbutikkerne under udsalgsræset
28. december 2018
Udsalgsfeberen raser – også på nettet. Selvom langt de fleste nethandler går godt, er der risiko for at støde på fupbutikker, som for eksempel sælger kopiprodukter eller franarrer forbrugerne deres betalingsoplysninger. De falske butikker er blevet bedre til at efterligne de ægte, men ofte kan de afsløres ved få klik.
Tilmeld dig nyheder
og få gode råd og ny viden inden for forbrugerområdet
Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98