Nyheder
Her kan du se alle nyheder fra forbrug.dk. De er sorteret, så de nyeste ligger øverst, men du kan bruge søgefeltet, hvis du leder efter nyheder om specifikke emner.
Gå til Forbrugere vinder sager om falske mails
23. oktober 2019
Falske mails er et udbredt problem. Men selvom du ryger i fælden, så behøver dine penge ikke være tabt. Det viser to sager fra Det finansielle ankenævn, hvor forbrugerne begge var blevet franarret mere end 17.000 kroner.
Gå til Kolde sommerhuse ender som klagesager
04. oktober 2019
En defekt radiator eller varmepumpe kan gøre efterårsferiens sommerhusophold til en kold fornøjelse. Ankenævnet for Feriehusudlejning har givet flere forbrugere medhold i sager om manglende opvarmning af sommerhuse. I sagerne lægger ankenævnet blandt andet vægt på, at udlejer havde fået mulighed for at løse problemet.
Gå til Rejseselskabet går konkurs – hvad gør du?
23. september 2019
Det britiske rejseselskab Thomas Cook er gået konkurs. Konkursen får også betydning for tusindvis af danskere, som lige nu er afsted på rejsen. Her kan du læse om dine rettigheder.
Gå til Skæve klipninger og forkerte hårfarver ender som klagesager
23. september 2019
Skævt hår, en anden hårfarve end aftalt og farvepletter på tøjet. Forbrugerklagenævnet behandler med jævne mellemrum klager over frisører. Er der fejl på klipningen eller farvningen, har du nogle rettigheder, som du bør være opmærksom på, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Gå til Ulovligt telefonsalg gjorde aftalen ugyldig
20. august 2019
Du er ikke nødvendigvis bundet af aftalen, selvom du har takket ja til et tilbud over telefonen. Det viser en afgørelse fra Teleankenævnet. Her hæftede forbrugeren ikke for køb af et mobilabonnement, fordi teleselskabet ikke kunne bevise, at det havde et gyldigt samtykke til at kontakte ham telefonisk.
Gå til Stram tidsplan koster forbruger erstatning for safarirejse
04. juli 2019
En forbruger havde sat for kort tid af til at rejse med tog fra Sønderjylland til lufthavnen i København. Det betød, at forbrugeren hverken kom på den planlagte safarirejse eller fik medhold i sit krav om en erstatning på 19.200 kroner. Det viser en afgørelse fra Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.
Gå til Guide: Sådan undgår du problemer med sommerens hotelbooking
01. juli 2019
Sommerferien er begyndt, og for en del danskere står den på hotel og badeferie. Opstår der problemer med hotelbookingen, kan det være til stor nytte, at du selv er opmærksom på regler og dine rettigheder. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa har samlet gode råd.
Gå til Manglende rengøring i sommerhuse giver klagesager
24. juni 2019
Klager over manglende rengøring af sommerhuse fylder godt hos Ankenævnet for Feriehusudlejning. Er sommerens feriehus dårligt rengjort ved ankomsten, så er det vigtigt, at forbrugerne giver udlejeren mulighed for at rette op på den mangelfulde rengøring.
Gå til Utilfreds restaurantgæst klagede for sent over maden
28. maj 2019
En forbruger klagede først flere dage efter en julefrokost over restaurantens fiskefileter, grønlangkål, leverpostej, frikadeller og flæskesteg. Den sene klage gjorde det svært for forbrugeren at få medhold, viser afgørelsen af sagen i Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme.
Gå til Ingen erstatning for mistet gavekort
20. maj 2019
Et mistet gavekort betyder som udgangspunkt tabte penge. Det viser en afgørelse fra Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme. Nævnet afgjorde, at en forbruger ikke havde krav på at få erstattet et hotelgavekort på 3.900 kroner, som var blevet væk.
Tilmeld dig nyheder
og få gode råd og ny viden inden for forbrugerområdet
Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98