Nyheder

 

Her kan du se alle nyheder fra Forbrug.dk. De er sorteret, så de nyeste ligger øverst, men du kan bruge søgefeltet, hvis du leder efter nyheder om specifikke emner.

 

 

Nye betalingsvaner på vej

15. maj 2018

Nye regler for betalingskort kan ændre danskernes betalingsvaner. Det er værd at undersøge, hvilket kort der er fordelagtigt at betale med hvornår.

Sag om manglende fjernelse af tatoveringer på Firmatjek

26. april 2018

Firmatjek byder i april måned på en sag, hvor en forbruger ikke fik fjernet to tatoveringer, selvom hun havde betalt for det. Også en sag om fri kilometer på en lejebil og en defekt el-ladcykel er endt på Firmatjek. Firmatjek er Nævnenes Hus’ liste med virksomheder, som ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser.

Guide: Her er de gode råd til årets konfirmander

25. april 2018

Hvor lang tid er et gavekort gyldigt? Og hvad er reglerne for at bytte gaverne eller blå mandag-købet? Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har samlet gode råd til årets konfirmander og deres forældre.

Forbrugere går glip af tilskud til nyt gasfyr

24. april 2018

Ankenævnet på Energiområdet har afgjort, at forbrugere i tre sager ikke havde ret til at få tilskud til et nyt gasfyr. I sagerne opfyldte forbrugerne ikke energiselskabets krav til dokumentation, eller også var de gået i gang med udskiftningen af fyret, før de havde ansøgt om tilskud.

Fugt fra vinterkulden kan blive dyr for mobilejere

26. februar 2018

Når vinterkulden sætter ind, kan det give fugtskader på mobiltelefoner og andre elektroniske produkter. Det kan blive dyrt for forbrugerne, for fugtskader er typiske brugsskader, som ikke er dækket af reklamationsretten.

Klager over byggematerialer afvises uberettiget

06. februar 2018

Byggeriets Ankenævn har fået en del henvendelser, hvor byggemarkeder og håndværksmestre forsøger at fralægge sig deres ansvar ved at henvise forbrugere, der vil klage, til producenten. Det gælder især vinduer, hårde hvidevarer, bordplader og gulve. Det er dog altid sælgeren, der skal tage sig af en forbrugerklage.

Aflyst rejse kostede forbruger 80 procent af prisen

31. januar 2018

Et rejsebureau måtte tage 80 procent af rejsens pris som vederlag, da forbrugeren afbestilte turen. Det har Pakkerejse-Ankenævnet afgjort. Hold altid øje med afbestillingsbetingelserne, lyder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens råd til de forbrugere, der står over for at bestille storbyferien til forårets helligdage eller sommerferien.

Ny lov giver bedre vilkår for stormflods- og oversvømmelsesramte

29. januar 2018

Folketinget har netop vedtaget en ny lov, der giver boligejere bedre vilkår, hvis deres hus eller indbo bliver skadet på grund af en stormflod eller oversvømmelse fra vandløb og søer. Den nye lov træder i kraft den 1. juli 2018.

Risikabelt at købe VM-billetter hos billethajer

18. januar 2018

Salget af billetter til sommerens VM i fodbold er i gang, og det får typisk også billethajerne på banen. Køb billetten via de officielle salgskanaler, så undgår du problemer, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa. Overvej, om det kan være en fordel at købe en pakkerejse med billetten.

Uklar mundtlig aftale kostede forbruger 10.000 kroner

11. januar 2018

Mundtlige aftaler er bindende, men kan også nemt føre til misforståelser. Få derfor altid en klar aftale på skrift, lyder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens råd til forbrugerne efter en afgørelse i Teleankenævnet. Her kunne forbrugeren ikke bevise sin påstand om, at teleselskabet over telefon havde lovet ham at dække 10.000 kroner af prisen på en ny netforbindelse.


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter