Skip navigation

Nyheder

 

Her kan du se alle nyheder fra forbrug.dk. De er sorteret, så de nyeste ligger øverst, men du kan bruge søgefeltet, hvis du leder efter nyheder om specifikke emner.

 

 

Gå til Guide: Undgå faldgruberne ved køb af årets sommerferie

24. april 2019

Billetkøb, der ikke kan fortrydes, og særlige afbestillingsregler for pakkerejser. Der er mange ting at være opmærksom på, når du bestiller årets sommerferie. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har samlet de gode råd.

Gå til Forbrugerne: Her er der plads til forbedringer

11. april 2019

Forbrugerforholdene i Danmark er blevet en anelse bedre siden den seneste måling, men på nogle markeder er der fortsat plads til forbedringer. Det fremgår af artiklen ”Forbrugerforholdsindekset 2018”, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udgivet.

Gå til Uopmærksom kunde taber sag om mobilabonnementer

08. april 2019

Det koster en forbruger omkring 4.400 kroner, at hun ikke var opmærksom på, at der løbende blev trukket penge på hendes konto for to mobilabonnementer. Forbrugeren tabte sin sag i Teleankenævnet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen undersøger i øjeblikket, hvordan forbrugernes opmærksomhed omkring betaling af løbende abonnementer kan styrkes.

Gå til 45 påbud i sager om ulovlige kortgebyrer

05. april 2019

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har givet påbud til 45 virksomheder om at fjerne ulovlige betalingskortgebyrer, som de har opkrævet hos forbrugerne. Påbuddene er givet, efter det sidste år blev forbudt for virksomheder at opkræve gebyrer, når forbrugerne betaler med deres kort på nettet eller i en butik.

Gå til Brexit påvirker millioner af danske netkøb

14. marts 2019

Storbritannien hører til i toppen, både hvad angår danskernes flydestinationer og valg af netbutikker. En no deal Brexit ventes blandt andet at få betydning for told, klagemuligheder og forbrugernes rettigheder ved flyaflysninger. Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, har samlet information om en no deal Brexits betydning for de danske forbrugere, hvis det bliver en realitet.

Gå til Fupopkald kostede forbruger 1.700 kroner

05. marts 2019

En forbruger hænger på en ekstraregning på 1.700 kroner, efter at forbrugeren ringede tilbage til et fupnummer. Tænk dig godt om, før du ringer til ukendte numre, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på baggrund af sagen fra Teleankenævnet.

Gå til Forbrugere hæftede for misbrug af deres NemID

20. februar 2019

Du kan komme til at hæfte, hvis andre misbruger dit NemID til for eksempel at købe produkter på afbetaling eller optage forbrugslån. Det viser sager fra både Teleankenævnet og Højesteret. Har du mistanke om misbrug, er det vigtigt, at du hurtigst muligt spærrer dit NemID og orienterer virksomheden, som købet er foretaget hos, om misbruget.

Gå til Guide: Køb af kæledyr på nettet

07. februar 2019

Tjek altid, hvem du handler med, når du køber kæledyr på nettet, og vær særligt opmærksom på, om sælgeren er privat eller erhvervsdrivende. Sådan lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter flere sager i Forbrugerklagenævnet, hvor forbrugere har oplevet problemer efter at have købt kæledyr via portaler på nettet.

Gå til Buspassager havde krav på erstatning for mistet kuffert

29. januar 2019

En forbruger har krav på en erstatning på 3.500 kroner, efter at hendes kuffert forsvandt under en busrejse fra Herning til København. Det har Ankenævnet for Bus, Tog og Metro afgjort.

Gå til Hver fjerde har kun mundtlig aftale om større håndværkeropgaver

25. januar 2019

Mange forbrugere har kun en mundtlig aftale om selv større håndværkeropgaver, og de vil stå dårligt i en eventuel klagesag. Klare skriftlige aftaler er at foretrække for både forbrugere og håndværkere.


nyhedsbrevFå ny viden om forbrugerområdet
- tilmeld dig vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter