Nyheder
Her kan du se alle nyheder fra forbrug.dk. De er sorteret, så de nyeste ligger øverst, men du kan bruge søgefeltet, hvis du leder efter nyheder om specifikke emner.
29. januar 2019
En forbruger har krav på en erstatning på 3.500 kroner, efter at hendes kuffert forsvandt under en busrejse fra Herning til København. Det har Ankenævnet for Bus, Tog og Metro afgjort.
25. januar 2019
Mange forbrugere har kun en mundtlig aftale om selv større håndværkeropgaver, og de vil stå dårligt i en eventuel klagesag. Klare skriftlige aftaler er at foretrække for både forbrugere og håndværkere.
17. januar 2019
Selvom en reparation er udført som følge af et gratis reparationstilbud, hæfter virksomheden stadig, hvis reparationen ikke er ordentlig udført. Det viser en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet, hvor en forbruger fik medhold i en sag om reparation af sin Apple MacBook Pro.
14. januar 2019
Et teleselskab var ikke ansvarlig for forbrugerens tab, da det blokerede for en hjemmeside, som ulovligt solgte kopimøbler. Det har Teleankenævnet netop afgjort.
28. december 2018
Udsalgsfeberen raser – også på nettet. Selvom langt de fleste nethandler går godt, er der risiko for at støde på fupbutikker, som for eksempel sælger kopiprodukter eller franarrer forbrugerne deres betalingsoplysninger. De falske butikker er blevet bedre til at efterligne de ægte, men ofte kan de afsløres ved få klik.
26. december 2018
Årets julegaver er givet. Nogle ramte plet. Andre ikke - og så er det en god idé at kende til byttereglerne, for de afhænger af, hvor gaven er købt. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen giver et indblik i reglerne før årets bytteræs.
11. december 2018
Når julegaverne købes på nettet, skal de også nå frem - og gerne før juleaften. Langt de fleste pakker leveres til tiden, men det hænder, at pakken ikke dukker op eller leveres et andet sted end aftalt. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen giver et indblik i reglerne.
10. december 2018
Værdien af julens gavekort behøver ikke gå tabt, selvom butikken senere får en ny ejer. Det viser en afgørelse fra Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme. Her afgjorde nævnet, at forbrugerne havde krav på at få tilbagebetalt gavekortets værdi af den tidligere ejer.
19. november 2018
Tid til køb af julegaver? Snart gløder nettet, og pakkeposten får travlt. Selvom langt de fleste nethandler går godt, sker det, at forbrugerne støder på problemer i form af for eksempel fupbutikker, kopivarer, farlige produkter og abonnementsfælder. 12 myndigheder er gået sammen om ”Nethandel #heltsikkert”.
07. november 2018
Julen nærmer sig og dermed også årets køb af julegaver. Men hvad skal du være opmærksom på, hvis gaven skal kunne byttes? Og hvor lang tid er et gavekort gyldigt? Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har samlet de gode råd.
Tilmeld dig nyheder
og få gode råd og ny viden inden for forbrugerområdet
Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat på tlf. 41 71 50 98