Skip navigation

Nyheder

 

Her kan du se alle nyheder fra forbrug.dk. De er sorteret, så de nyeste ligger øverst, men du kan bruge søgefeltet, hvis du leder efter nyheder om specifikke emner.

 

Gå til Ulæst sms blev dyr for forbruger

09. september 2020

Det finansielle ankenævn har afgjort, at en forbruger selv hæfter for hele beløbet, efter hans betalingskort blev misbrugt. Forbrugeren havde indtastet sine kortoplysninger på en hjemmeside og godkendt betalingen med en sms-kode uden først at læse hele indholdet af sms’en.

Gå til Forbruger får penge for udløbet gavekort retur

04. september 2020

Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme har afgjort, at en forbruger kan få sine penge for et udløbet gavekort til et kroophold tilbage, fordi virksomheden ikke kunne bevise, at den havde oplyst forbrugeren om den begrænsede gyldighedsperiode.

Gå til Guide: Dine rettigheder hvis du har lejet sommerhus

02. juli 2020

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har samlet information om dine rettigheder, hvis sommerhuset ikke er som aftalt eller har en mangel. I alt var der ved udgangen af maj booket 373.000 husuger for resten af 2020, viser tal fra Danmarks Statistik.

Gå til Guide: Her er dine rettigheder ved sommerens pakkerejser

25. juni 2020

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har samlet information om, hvad de nye rejsevejledninger betyder for dig, som har købt en pakkerejse eller overvejer det. Statens Seruminstitut har offentliggjort en liste over, hvilke lande der på nuværende tidspunkt overholder Udenrigsministeriets rejsekriterier, og derfor som udgangspunkt kan kategoriseres som ”åbne”, når den nye model for rejsevejledninger træder i kraft 27. juni.

Gå til Nye regler skal beskytte forbrugerne mod dyre forbrugslån

22. juni 2020

Den 1. juli træder nye regler for forbrugslån i kraft, som kan beskytte forbrugerne mod at optage meget dyre lån. Blandt andet lægges der begrænsninger på forbrugernes udgifter til lånet, og så strammes reglerne for, hvordan der må reklameres for dem.

Gå til Viden om salgstricks kan mindske risiko for fejlkøb

02. juni 2020

Kreativ markedsføring, der forsøger at overbevise os om, at vi skal købe en vare på nettet straks, ses ofte – måske fordi det virker. Forbrugerne får nu mulighed for at lære mere om sælgernes markedsføringsmetoder og forretningsmodeller, så de mindsker risikoen for at gennemføre fejlkøb.

Gå til Færre får misbrugt deres betalingskort på nettet

28. maj 2020

De seneste tre år er antallet af misbrugstransaktioner med Dankort og Visa/Dankort på nettet faldet med omkring 50 procent. Selvom færre får misbrugt kortet, er der dog fortsat grund til at bruge den sunde fornuft – særligt hvis du handler på udenlandske hjemmesider.

Gå til Flere forbrugerklager flytter

25. maj 2020

Fra den 8. juni 2020 skal forbrugerklager til Teleankenævnet ikke længere indgives via Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Klag online, men i stedet via ankenævnets eget klagesystem. Også klager til Forbrugerombudsmanden ventes at flytte til et nyt system til sommer.

Gå til Forbrugerklagenævnet afgør principiel sag om producentgaranti

22. april 2020

Virksomheden kan ombytte en computer med fejl til en model med brugte dele, når det fremgår af garantibestemmelserne. Det har Forbrugerklagenævnet afgjort i en principiel sag om forbrugernes rettigheder, hvis der opstår en fejl på produktet, som er dækket af producentens garanti.

Gå til Hvis smittefare aflyser dit arrangement

06. marts 2020

Regeringen opfordrer som følge af smittefaren ved coronavirus til, at man ikke forsamles mere end 1.000 personer på samme sted. Det er en ekstraordinær situation, og de aflyste arrangementer rammer både arrangører og tilskuere. På den offentlige forbrugerportal har vi samlet information om, hvilken betydning en aflysning vil få for dem, der har købt billet.