Skip navigation

Nyheder

 

Her kan du se alle nyheder fra forbrug.dk. De er sorteret, så de nyeste ligger øverst, men du kan bruge søgefeltet, hvis du leder efter nyheder om specifikke emner.

 

 

Gå til Vær opmærksom, når du køber kosttilskud på nettet

11. februar 2020

Knap hver fjerde dansker køber vitaminpiller, fiskeolie og andet kosttilskud på nettet. De fleste tjekker, hvem der står bag hjemmesiden, inden de handler. Men kun hver tredje tjekker, om kosttilskuddene indeholder farlige stoffer.

Gå til Snegaranti betyder garanti for skiløb

05. februar 2020

Det milde vintervejr har gjort, at flere skisportssteder har haft problemer med lukkede pister. En skiferie uden skiløb giver dog ikke automatisk ret til at hæve købet, men der kan være noget at komme efter, hvis skisportsstedet eller rejsearrangøren for eksempel har givet snegaranti.

Gå til Dataforbrug uden for EU koster to forbrugere tusindvis af kroner

05. februar 2020

Teleankenævnet har netop afgjort, at to forbrugere skal betale henholdsvis 17.736 kroner og 1.800 kroner for mobildata brugt på rejser uden for EU. Sagerne er blandt flere verserende sager i ankenævnet, hvor forbrugerne har klaget over udgifter til dataforbrug på særligt rejser uden for EU.

Gå til Coronavirus – er dit fly aflyst?

31. januar 2020

En lang række flyselskaber, heriblandt SAS og British Airways, har suspenderet flyvninger til og fra Kina som følge af Coronavirus.

Gå til Nethandel mellem privatpersoner stiller forbrugerne svagere

28. januar 2020

Omkring hver femte danske nethandlende har oplevet, at noget gik galt i forbindelse med handel med privatpersoner på nettet, og omkring en tredjedel af politianmeldelserne om it-relateret kriminalitet vedrører privathandel. Der kan være fordele ved at handle med private, men går det galt, så står forbrugerne ikke lige så stærkt, som hvis de havde handlet med en netbutik.

Gå til Klage over hotelstjerner gav nedslag i pris

15. januar 2020

Pakkerejse-Ankenævnet har afgjort, at en forbruger har krav på et nedslag på 3.300 kroner i rejsens pris, fordi rejsebureauet ikke kunne bevise, at det ved købet havde oplyst om, at hotellet havde 3,5 stjerner. Forbrugeren mente, at hun var blevet lovet et 4-stjerners hotel. Også hotellets rengøring og standard var utilfredsstillende, og det lovede fitnesscenter manglede.

Gå til Mad ud af huset kostede mere end restaurant-prisen

16. december 2019

Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme har afgjort, at en forbruger ikke havde krav på at få tilbagebetalt 455 kroner af prisen på mad, som hun havde bestilt ud af huset. Forbrugeren havde ikke lavet en klar aftale med restauranten om prisen og mente, at maden skulle koste det samme som, hvis hun spiste på restauranten. Lav klare aftaler, hvis du skal bestille mad ud af huset til jul eller nytår, lyder rådet til forbrugerne.

Gå til Danskerne overser deres hvilende pensioner

13. december 2019

I alt har danskerne næsten 500 milliarder kroner stående på de såkaldte hvilende pensionsordninger, og mange af dem kan med fordel flyttes. Tilmed er der risiko for, at en del af dem bliver spist op af omkostninger. Det fremgår af Konkurrencerådets pensionsanalyse.

Gå til Klager til Center for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet flytter

12. december 2019

Fra den 17. februar 2020 skal forbrugerklager til Center for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet ikke længere indgives via Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Minsag, men i stedet via klageportalen for Nævnenes Hus. Klager til Forbrugerombudsmanden, Ankenævnet på Energiområdet, Pakkerejse-Ankenævnet og Teleankenævnet vil fortsat blive behandlet via Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens klageportal.

Gå til Manglende viden om netbutikken kan skabe problemer

07. december 2019

Når julegaverne købes på nettet, er det vigtigt at tjekke, hvem man handler med. Næsten en tredjedel af danskerne har købt varer i en udenlandsk netbutik, som de egentlig troede, var dansk, viser en ny rundspørge. Det har stor betydning for prisen og ens rettigheder, hvor netbutikken har hjemme, og hvorfra varen er sendt. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fået udført rundspørgen på vegne af de 13 myndigheder, der står bag ”Nethandel #heltsikkert”.


 brev1Få ny viden om forbrugerområdet
 - tilmeld dig vores nyhedsbrev

Facebook Gør som mere end 16.000 danskere
 - følg os på Facebook

Twitter
 Få aktuelle tips, råd og nyheder
 - deltag i debatten på Twitter

hammerSe afgørelser fra Forbrugerklagenævnet