Nyheder

 

Her kan du se alle nyheder fra Forbrug.dk. De er sorteret, så de nyeste ligger øverst, men du kan bruge søgefeltet, hvis du leder efter nyheder om specifikke emner.

 

 

Brexit påvirker millioner af danske netkøb

14. marts 2019

Storbritannien hører til i toppen, både hvad angår danskernes flydestinationer og valg af netbutikker. En no deal Brexit ventes blandt andet at få betydning for told, klagemuligheder og forbrugernes rettigheder ved flyaflysninger. Den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, har samlet information om en no deal Brexits betydning for de danske forbrugere, hvis det bliver en realitet.

Fupopkald kostede forbruger 1.700 kroner

05. marts 2019

En forbruger hænger på en ekstraregning på 1.700 kroner, efter at forbrugeren ringede tilbage til et fupnummer. Tænk dig godt om, før du ringer til ukendte numre, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på baggrund af sagen fra Teleankenævnet.

Forbrugere hæftede for misbrug af deres NemID

20. februar 2019

Du kan komme til at hæfte, hvis andre misbruger dit NemID til for eksempel at købe produkter på afbetaling eller optage forbrugslån. Det viser sager fra både Teleankenævnet og Højesteret. Har du mistanke om misbrug, er det vigtigt, at du hurtigst muligt spærrer dit NemID og orienterer virksomheden, som købet er foretaget hos, om misbruget.

Sager om krympet og misfarvet tøj på årets første Firmatjek

15. februar 2019

Tre vaskerier er blandt de syv firmaer på årets første Firmatjek. Forbrugerne havde klaget til Forbrugerklagenævnet over, at deres tøj var krympet og misfarvet efter rensebehandlingen. Firmatjek er Nævnenes Hus’ liste over virksomheder, som ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser.

Guide: Køb af kæledyr på nettet

07. februar 2019

Tjek altid, hvem du handler med, når du køber kæledyr på nettet, og vær særligt opmærksom på, om sælgeren er privat eller erhvervsdrivende. Sådan lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter flere sager i Forbrugerklagenævnet, hvor forbrugere har oplevet problemer efter at have købt kæledyr via portaler på nettet.

Buspassager havde krav på erstatning for mistet kuffert

29. januar 2019

En forbruger har krav på en erstatning på 3.500 kroner, efter at hendes kuffert forsvandt under en busrejse fra Herning til København. Det har Ankenævnet for Bus, Tog og Metro afgjort.

Hver fjerde har kun mundtlig aftale om større håndværkeropgaver

25. januar 2019

Mange forbrugere har kun en mundtlig aftale om selv større håndværkeropgaver, og de vil stå dårligt i en eventuel klagesag. Klare skriftlige aftaler er at foretrække for både forbrugere og håndværkere.

Forbruger vinder reparationssag mod Apple

17. januar 2019

Selvom en reparation er udført som følge af et gratis reparationstilbud, hæfter virksomheden stadig, hvis reparationen ikke er ordentlig udført. Det viser en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet, hvor en forbruger fik medhold i en sag om reparation af sin Apple MacBook Pro.

Teleselskab skulle ikke erstatte køb på blokeret hjemmeside

14. januar 2019

Et teleselskab var ikke ansvarlig for forbrugerens tab, da det blokerede for en hjemmeside, som ulovligt solgte kopimøbler. Det har Teleankenævnet netop afgjort.

Undgå fupbutikkerne under udsalgsræset

28. december 2018

Udsalgsfeberen raser – også på nettet. Selvom langt de fleste nethandler går godt, er der risiko for at støde på fupbutikker, som for eksempel sælger kopiprodukter eller franarrer forbrugerne deres betalingsoplysninger. De falske butikker er blevet bedre til at efterligne de ægte, men ofte kan de afsløres ved få klik.


nyhedsbrevHold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

FacebookGør som mere end 16.000 danskere
- følg os på Facebook

TwitterFå aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter