Skip navigation

Nyheder

 

Her kan du se alle nyheder fra forbrug.dk. De er sorteret, så de nyeste ligger øverst, men du kan bruge søgefeltet, hvis du leder efter nyheder om specifikke emner.

 

Gå til Danskerne har svært ved at gennemskue bankmarkedet

09. august 2022

Find ud af, hvad du betaler til din bank og pension eller forsikring. Du får cirka 40 minutter. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har bedt 100 forbrugere løse opgaven. Knap halvdelen måtte opgive at finde omkostningerne til bank og pension, mens det for forsikring var omkring hver femte, der kastede håndklædet i ringen.

Gå til Guide: Det skal du være opmærksom på ved flystrejker, forsinkelser og aflysninger

28. juni 2022

Der er varslet strejke omkring luftfartsselskabet SAS. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har her samlet gode råd og relevant information om forbrugernes rettigheder.

Gå til Festivalsæson: Pas på billethajer og handler med private

22. juni 2022

Det kan være risikabelt at købe festivalbilletter fra privatpersoner, hvis man ikke kender reglerne og tager sine forholdsregler. Læs her, hvordan du sikrer dig bedst muligt og undgår at blive udsat for svindel.

Gå til Danskerne er begejstrede for nye betalingsmetoder

17. juni 2022

Danskerne har for vane at gribe efter det fysiske betalingskort, men samtidig vinder de mobile betalingsløsninger i højere grad fodfæste. Det viser nye tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Gå til Strejke og lokale coronarestriktioner kan udfordre sommerens rejser

16. juni 2022

Forberedelse, tålmodighed og dokumentation er nøgleord, hvis udlandsrejsen volder problemer. Sådan lyder rådet fra Forbruger Europa og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Gå til Guide: Undgå chokregninger på forårets udlandsrejser

26. april 2022

Gennem tiden er flere forbrugere kommet i klemme, fordi de ikke har haft styr på regler og vilkår i deres mobilabonnement, da de rejste til udlandet. Det viser afgørelser fra Teleankenævnet. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen guider dig til, hvad du skal være opmærksom på.

Gå til Mange forbrugere har ikke styr på deres abonnementer

03. april 2022

Mere end hver femte forbruger betaler for et abonnement, de ikke bruger eller ikke får nok ud af, viser tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Samtidig viser styrelsens analyse af betalingsdata fra 117.000 forskellige abonnementer, at langt flere opsiger deres abonnement, når de aktivt skal tage stilling til betalingen.

Gå til Forbrugere hæfter selv for udskudte fester

24. februar 2022

Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme har afgjort to sager, hvor forbrugere har ønsket at udskyde henholdsvis et bryllup og en familiefest som følge af coronasituationen. Forbrugerne har ikke fået medhold i, at de har krav på at få deres penge tilbage.

Gå til Forbrugere taber sager om falske pakkebeskeder

03. februar 2022

Det finansielle ankenævn har afgjort, at to forbrugere hæfter for 8.000 kroner hver, efter at de blev franarret flere tusinde kroner. Forbrugerne havde klikket på et link i en falsk besked og via deres NemID-app godkendt betaling for det, de troede, var porto.

Gå til Coronarestriktioner giver usikkerhed om rejser før afgang

19. januar 2022

Krav om en negativ PCR-test, der er mindre end 48 timer gammel, kan gøre rejsen usikker helt frem til afrejsetidspunktet. Skirejsende til Østrig har for nylig oplevet nye restriktioner med kort varsel, og det samme kan gælde andre lande. Forbruger Europa og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen beskriver her, hvilket ansvar og hvilke rettigheder der gælder for de rejselystne danskere.