Nyheder

 

Her kan du se alle nyheder fra Forbrug.dk. De er sorteret, så de nyeste ligger øverst, men du kan bruge søgefeltet, hvis du leder efter nyheder om specifikke emner.

 

 

Renseri igen på Firmatjek

11. oktober 2017

Et renseri og tre flyttefirmaer er blandt de ni virksomheder på oktober måneds Firmatjek. Firmatjek er Nævnenes Hus’ liste med virksomheder, der ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser.

Forbrugere får misbrugt betalingskort på natklubber i udlandet

05. oktober 2017

Pengeinstitutankenævnet afviser flere sager, hvor forbrugere klager over, at de har fået trukket meget store beløb i forbindelse med natklubbesøg i udlandet. Pas særlig godt på dit betalingskort, hvis du tager det med ud i nattelivet, lyder rådet til forbrugerne.

Dyrt at kontakte elektriker ved strømsvigt

15. september 2017

Kontakt altid elselskabet, hvis strømmen går, og giv det mulighed for at løse problemet. Sådan lyder rådet til forbrugerne efter tre afgørelser i Ankenævnet på Energiområdet. Her blev det dyrt for forbrugerne, at de i stedet kontaktede en elektriker.

Virksomheder indtager loppemarkederne

11. september 2017

Siden 2009 er virksomhedernes salg af stof, beklædning og sko på markeder og stadepladser næsten tredoblet. Selvom skoene er købt hos en virksomhed på et loppemarked, går forbrugernes rettigheder ikke tabt, lyder det fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der råder forbrugerne til at få virksomhedens kontaktoplysninger og en kvittering på købet.

Dyrt at bruge forkert returlabel

05. september 2017

Følg netbutikkens anvisninger, når varen skal returneres, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter en afgørelse i Forbrugerklagenævnet. Her fik en forbruger ikke erstattet sin mobiltelefon, fordi han brugte en returlabel fra en tidligere reklamation, da han sendte sin defekte telefon retur. Telefonen forsvandt i posten.

Klage over ørkenhotel gav nedslag i pris

29. august 2017

En forbruger får et nedslag på 1.500 kroner i rejsens pris, fordi hotellet ikke som lovet lå i byen Marrakech, men i stedet i et ørkenområde ti kilometer uden for centrum. Det har Pakkerejse-Ankenævnet afgjort. Klag hurtigst muligt, hvis du oplever problemer med din rejse, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Passive boligejere gik glip af gevinst på 1,5 milliard kroner

18. august 2017

For mange boligejere var det i 2015 oplagt at omlægge realkreditlån med fast rente og afdrag. Det skyldes, at renten var faldet i en periode. Men godt 100.000 boligejere forholdt sig passivt og gik glip af en samlet gevinst på cirka 1,5 milliarder kroner. Det fremgår af Konkurrencerådets analyse ”Konkurrencen på realkreditmarkedet”.

Sager om ustabile plankeborde på Firmatjek

16. august 2017

August måneds Firmatjek byder på to sager om ustabile plankeborde. Derudover er en kennel endt på Firmatjek, fordi den solgte en kryptorchid hund til forbrugeren. Firmatjek er Nævnenes Hus’ liste med virksomheder, der ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser.

Udløbet gavekort kunne stadig bruges

15. august 2017

Som udgangspunkt gælder et gavekort i tre år, men ikke altid. Tjek frister og vilkår, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efter en afgørelse fra Ankenævnet for hotel, restaurant og turisme. Nævnet afgjorde, at beløbet, der stod på forbrugerens gavekort, stadig kunne bruges til køb af andre ydelser hos feriecentret, selvom kortet var udløbet.

Bagageerstatning kræver hurtig reaktion

10. august 2017

Sidste år rejste mere end 17 millioner flypassagerer fra de danske lufthavne, og her til sommer har der også været travlt ved bagagebåndene. Hvis bagagen ikke kommer med flyet hjem, skal der helst klages allerede i lufthavnen, og de uheldige passagerer har kun en uge til at kræve erstatning for ødelagt bagage og tre uger for forsinket bagage.