Nyheder

 

Her kan du se alle nyheder fra Forbrug.dk. De er sorteret, så de nyeste ligger øverst, men du kan bruge søgefeltet, hvis du leder efter nyheder om specifikke emner.

 

 

Fugt fra vinterkulden kan blive dyr for mobilejere

26. februar 2018

Når vinterkulden sætter ind, kan det give fugtskader på mobiltelefoner og andre elektroniske produkter. Det kan blive dyrt for forbrugerne, for fugtskader er typiske brugsskader, som ikke er dækket af reklamationsretten.

Virksomheder må ikke reparere uden forbrugerens accept

15. februar 2018

Februar måneds Firmatjek byder blandt andet på en sag, hvor en virksomhed reparerede forbrugerens computer uden forbrugerens accept. Firmatjek er Nævnenes Hus’ liste med virksomheder, der ikke efterlever Forbrugerklagenævnets afgørelser.

Klager over byggematerialer afvises uberettiget

06. februar 2018

Byggeriets Ankenævn har fået en del henvendelser, hvor byggemarkeder og håndværksmestre forsøger at fralægge sig deres ansvar ved at henvise forbrugere, der vil klage, til producenten. Det gælder især vinduer, hårde hvidevarer, bordplader og gulve. Det er dog altid sælgeren, der skal tage sig af en forbrugerklage.

Aflyst rejse kostede forbruger 80 procent af prisen

31. januar 2018

Et rejsebureau måtte tage 80 procent af rejsens pris som vederlag, da forbrugeren afbestilte turen. Det har Pakkerejse-Ankenævnet afgjort. Hold altid øje med afbestillingsbetingelserne, lyder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens råd til de forbrugere, der står over for at bestille storbyferien til forårets helligdage eller sommerferien.

Ny lov giver bedre vilkår for stormflods- og oversvømmelsesramte

29. januar 2018

Folketinget har netop vedtaget en ny lov, der giver boligejere bedre vilkår, hvis deres hus eller indbo bliver skadet på grund af en stormflod eller oversvømmelse fra vandløb og søer. Den nye lov træder i kraft den 1. juli 2018.

Risikabelt at købe VM-billetter hos billethajer

18. januar 2018

Salget af billetter til sommerens VM i fodbold er i gang, og det får typisk også billethajerne på banen. Køb billetten via de officielle salgskanaler, så undgår du problemer, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa. Overvej, om det kan være en fordel at købe en pakkerejse med billetten.

Uklar mundtlig aftale kostede forbruger 10.000 kroner

11. januar 2018

Mundtlige aftaler er bindende, men kan også nemt føre til misforståelser. Få derfor altid en klar aftale på skrift, lyder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens råd til forbrugerne efter en afgørelse i Teleankenævnet. Her kunne forbrugeren ikke bevise sin påstand om, at teleselskabet over telefon havde lovet ham at dække 10.000 kroner af prisen på en ny netforbindelse.

Nye regler om prismærkning giver bilkøbere bedre vilkår

04. januar 2018

I år træder nye regler om prismærkning i kraft. De giver blandt andet forbrugerne bedre vilkår, når de skal købe både ny og brugt bil.

Danskerne vælger både tv og streaming til

27. december 2017

Vi vil både se tv og streame film og serier. Det viser en undersøgelse, som analyseinstituttet Wilke har foretaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Spørgsmålet er, om det kan betale sig at abonnere på det hele.

Spændende om pakken når frem

21. december 2017

Det er som udgangspunkt netbutikkens ansvar, at pakken med julegaverne når frem som aftalt. Skulle uheldet være ude, så pakken ikke når frem i tide, leveres et andet sted end aftalt eller er pist væk, så er der regler på området og gode råd at hente på den offentlige forbrugerportal forbrug.dk.


Hold dig opdateret
- abonnér på vores nyhedsbrev

Gør som mere end 15.000 danskere
- følg os på Facebook

Få aktuelle tips, råd og nyheder
- deltag i debatten på Twitter