Skip navigation

Artikler

 

Her kan du se de nyeste artikler på forbrug.dk. De er sorteret, så de senest opdaterede ligger øverst, men du kan bruge søgefeltet, hvis du leder efter artikler om specifikke emner.

 

Gå til Sælger skal oplyse om fortrydelsesretten

Når du handler i en butik, skal sælger oplyse dig om vilkårene, hvis den tilbyder fortrydelsesret. Ved nethandel skal netbutikken oplyse dig om fortrydelsesretten.

Gå til Oplevelsesgaver - en slags gavekort

Tjek, om oplevelsesgaven kan byttes til noget andet, hvis den ikke falder i modtagerens smag. Tjek også, hvor lang gyldighedsperioden er, og om den kan forlænges.

Gå til Hvad er ”rimelig tid”, når en vare skal repareres eller ombyttes?

Har en vare en mangel, skal problemet løses inden for ”rimelig tid”. Hvor lang tid ”rimelig tid” er, afhænger af flere ting. Fx hvad der er galt med varen

Gå til Hvor mange forsøg har sælger til at bringe varen i orden?

Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.

Gå til Reparation og ombytning uden udgift for forbrugeren

Når en vare har en fejl, som sælgeren er ansvarlig for, skal reparationen eller ombytningen være uden udgift og uden væsentlig ulempe for forbrugeren.

Gå til Sælger henviser til producent eller importør

Du kan komme ud for, at sælgeren henviser dig til importøren eller producenten, når du vil klage over en vare, men som udgangspunkt må sælgeren ikke afvise din klage.

Gå til Afhjælpning: Når sælger skal reparere eller ombytte

Når en sælger skal afhjælpe en mangel, er det begrænset, hvor lang tid der må gå med at reparere eller ombytte til en ny vare, og hvor mange forsøg sælgeren har.

Gå til Aftaleloven

Aftaleloven regulerer, hvornår og hvordan en aftale bliver indgået og bliver bindende, og den indeholder særlige forbrugerbeskyttende paragraffer.

Gå til Betalingsfrister - regninger

”Pengegæld er bringegæld”. Det betyder, at du selv aktivt skal sørge for at betale dine regninger/faktura til tiden, uanset om du har modtaget et girokort eller ej.

Gå til Bevisbyrde

Du kan risikere at blive uenig med sælgeren om, hvorvidt fejlen på den vare, du har købt, er en mangel efter købeloven, eller om du selv er skyld i skaden.