Skip navigation

Artikler

 

Her kan du se de nyeste artikler på forbrug.dk. De er sorteret, så de senest opdaterede ligger øverst, men du kan bruge søgefeltet, hvis du leder efter artikler om specifikke emner.

 

Gå til Loppemarkeder

Husk at få en bon – også på loppemarkeder. Den er dit bevis for, at du har købt og betalt en vare. Du skal fx bruge den, hvis du senere vil klage over fejl på varen.

Gå til Loppesupermarkeder

På loppesupermarkeder kan du købe brugte varer fra forskellige private sælgere, der for en periode lejer en stadeplads til deres varer, men ikke selv er til stede.

Gå til Fejl på brugte varer

Købeloven gælder også for køb af brugte varer, fx biler eller tøj. Du har altid to års reklamationsret, når du handler i en butik eller hos en forhandler på nettet.

Gå til Er sælgeren en virksomhed eller en privatperson?

Når du køber en brugt vare, så har du forskellige rettigheder afhængigt af, om du køber varen af en virksomhed eller en privat person.

Gå til Sælger skal oplyse om fortrydelsesretten

Når du handler i en butik, skal sælger oplyse dig om vilkårene, hvis den tilbyder fortrydelsesret. Ved nethandel skal netbutikken oplyse dig om fortrydelsesretten.

Gå til Hvad er ”rimelig tid”, når en vare skal repareres eller ombyttes?

Har en vare en mangel, skal problemet løses inden for ”rimelig tid”. Hvor lang tid ”rimelig tid” er, afhænger af flere ting. Fx hvad der er galt med varen

Gå til Hvor mange forsøg har sælger til at bringe varen i orden?

Som udgangspunkt har en sælger 1-2 forsøg til at reparere en fejl, når fejlen er sælgerens ansvar. I en række tilfælde kan sælgeren dog få mulighed for flere forsøg.