Skip navigation

Klage: Varer/ydelser:

Hvis du og virksomheden ikke kan blive enige om en løsning på problemet, kan du gå videre med en klagesag. Her kan du tjekke, hvem du kan kontakte med din klage.

Hvis der opstår et problem med den vare eller ydelse, du har købt, skal du først klage til virksomheden, før du kan gå videre med en klagesag hos Center for Klageløsning eller et godkendt ankenævn.

Du skal klage direkte til butikken, som du har købt varen eller ydelsen hos, og ikke til producenten eller et eventuelt hovedkvarter.

Kontakt virksomheden skriftligt, og udfyld brevet/mailen så kort og præcist som muligt. Det er vigtigt, at du kan dokumentere, at du har klaget.

Her kan du downloade eksempler på, hvordan du kan gøre:

Når du kontakter virksomheden, så vær åben for de forskellige muligheder, og find den løsning, der passer begge parter bedst. Et problem kan ofte løses på forskellig vis.

Læs mere om forskellige løsningsmuligheder

Hvis du går videre med en klagesag

Kan du og virksomheden ikke blive enige om en løsning på problemet, kan du gå videre med en klagesag.

Det offentlige forbrugerklagesystem består af Center for Klageløsning og Forbrugerklagenævnet, der behandler klager over forbrugerkøb på områder, der ikke er dækket af godkendte ankenævn. I Danmark findes der 17 godkendte ankenævn.

Her kan du tjekke, hvilket klagenævn du kan kontakte.

Klagetjek: Hvilken vare/ydelse er der tale om

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.050 kroner eller minimum 680 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.

Kontakt Nævnenes Hus

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.050 kroner eller minimum 680 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.

Kontakt Nævnenes Hus

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.050 kroner eller minimum 680 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.

Kontakt Nævnenes Hus

Frisører:

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.050 kroner eller minimum 680 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.

Kontakt Nævnenes Hus

Hud og kropspleje:

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal behandlingen minimum have kostet 1.050 kroner eller minimum 680 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.

Kontakt Nævnenes Hus

Hårfjerning med laser:

Kontakt Advokatvagten eller domstolene.

Tandlæge:

Det er forskellige steder, du skal henvende dig, hvis du vil søge erstatning eller klage over din tandlæge. Det kan fx være, at du mener, at du ikke har fået den behandling, du har betalt for. Eller det kan være, at behandlingen har skadet dine tænder.

Læs mere om Styrelsen for Patientklager

Læs mere om Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal varen minimum have kostet 1.050 kroner eller minimum 680 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.

Kontakt Nævnenes Hus

Biler eller autoreparationer:

Hvis du har købt en ny eller brugt bil eller fået foretaget en reparation af en bil, som du ikke er tilfreds med, kan du kontakte Ankenævn for biler.

Kontakt Ankenævn for biler

Øvrige køretøjer, fx både, motorcykler, scootere, cykler mv. samt udstyr og tilbehør til biler, cykler mv.:

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.050 kroner eller minimum 680 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.

Kontakt Nævnenes Hus

Leasing af bil

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.050 kroner eller minimum 680 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.

Kontakt Nævnenes Hus

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal din billet have kostet over 1.050 kroner. Har du købt flere billetter på én gang, skal de tilsammen have kostet over 1.050 kroner.

Kontakt Nævnenes Hus

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.050 kroner eller minimum 680 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.

Kontakt Nævnenes Hus

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal kæledyret/dyrlægeydelsen minimum have kostet 1.050 kroner.

Kontakt Nævnenes Hus

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal varen minimum have kostet 1.050 kroner eller minimum 680 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.

Kontakt Nævnenes Hus

Brænde, oliefyr, solfangere, træbriketter mv.:

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal varen minimum have kostet 1.050 kroner.

Kontakt Nævnenes Hus

Bygas til kogebrug/bygas til opvarmning:

Ankenævnet på Energiområdet behandler klager om køb og levering af energiydelser fra energiforsyningsvirksomheder.

Kontakt Ankenævnet på Energiområdet

Elforsyning, fx elregninger:

Ankenævnet på Energiområdet behandler klager om køb og levering af energiydelser fra energiforsyningsvirksomheder.

Kontakt Ankenævnet på Energiområdet

Naturgas:

Ankenævnet på Energiområdet behandler klager om køb og levering af energiydelser fra energiforsyningsvirksomheder.

Kontakt Ankenævnet på Energiområdet

Vandforsyning eller spildevand:

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal ydelsen minimum have kostet 1.050 kroner.

Kontakt Nævnenes Hus

Varmeforsyning (fjernvarme):

Ankenævnet på Energiområdet behandler klager om køb og levering af energiydelser fra energiforsyningsvirksomheder.

Kontakt Ankenævnet på Energiområdet

Bus, tog og Metro:

Ankenævnet for Bus, Tog og Metro behandler klager fra kunder over problemer oplevet i bus, tog eller metro.

Kontakt Ankenævnet for Bus, Tog og Metro

Hvis busrejsen er købt hos et privatejet selskab, kan du kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal busrejsen minimum have kostet 1.050 kroner.

Kontakt Nævnenes Hus

Hvis busrejsen er bestilt hos et selskab, der hører hjemme i et andet EU-land, kan du kontakte Forbruger Europa.

Kontakt Forbruger Europa

Flyrejser:

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen behandler klager over forsinkede eller aflyste flyrejser samt boardingafvisning og kan afgøre, om du har ret til kompensation.

Kontakt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet kan også behandle klager over flyrejser, fx klager over mistet og forsinket bagage, flyforsinkelser og problemer med rejsedokumenter.

Kontakt Nævnenes Hus

Du kan også kontakte Forbruger Europa, hvis du vil have rådgivning om en flyklage.

Kontakt Forbruger Europa

Hotel, restaurant og turisme i Danmark:

Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme behandler klager over tjenesteydelser, der udbydes af danske hoteller, restauranter, forlystelsesparker og vandrehjem.

Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme

Hotelophold i udlandet, som ikke er en del af en pakkerejse:

Hvis hotelopholdet er bestilt via en dansk virksomhed, kan du kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal hotelopholdet minimum have kostet 1.050 kroner.

Kontakt Nævnenes Hus

Hvis hotelopholdet er bestilt via en udbyder i et andet EU-land, kan du kontakte Forbruger Europa.

Kontakt Forbruger Europa

Leje af feriebolig, fx sommerhus:

Ankenævnet for Feriehusudlejning behandler klager over leje af feriehuse i Danmark gennem bureauer eller huse lejet i udlandet gennem danske bureauer. I visse tilfælde kan klager over leje af feriehuse i Danmark gennem portaler også behandles.

Ankenævnet for Feriehusudlejning

Pakkerejser:

Pakkerejse-Ankenævnet behandler klager fra forbrugere mod rejseudbydere, der er etableret i Danmark, vedrørende rejser, der er arrangeret og/eller solgt af en virksomhed her i landet.

Kontakt Pakkerejse-Ankenævnet

Hvis du har købt rejsen hos et udenlandsk rejsebureau, kan du kontakte Forbruger Europa.

Kontakt Forbruger Europa

Øvrige, herunder busrejse og færgerejse:

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal rejsen minimum have kostet 1.050 kroner.

Kontakt Nævnenes Hus

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal flytningen/opbevaringen minimum have kostet 1.050 kroner.

Kontakt Nævnenes Hus

Ankenævnet for Forsikring behandler klager fra private forbrugere om forsikrings- og pensionsforhold.

Kontakt Ankenævnet for Forsikring

Tillægsforsikring ved køb af vare:

Hvis din klage både vedrører tillægsforsikringen og fejl ved varen, kan du kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal varen minimum have kostet 1.050 kroner eller minimum 680 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.

Kontakt Nævnenes Hus

Hvis din klage alene vedrører afgørelsen fra dit forsikringsselskab, kan du kontakte Ankenævnet for Forsikring.

Kontakt Ankenævnet for Forsikring

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.050 kroner eller minimum 680 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.

Kontakt Nævnenes Hus

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.050 kroner eller minimum 680 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.

Kontakt Nævnenes Hus

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal gavekortet have kostet mere end 1.050 kroner. 

Kontakt Nævnenes Hus

Hvis det drejer sig om et gavekort til et hotelophold, kan du kontakte Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme.

Kontakt Ankenævnet for Hotel, Restaurant og Turisme

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal høreapparatet minimum have kostet 1.050 kroner.

Kontakt Nævnenes Hus

Der er tre ankenævn inden for byggeri og håndværk. Hvilket af de tre ankenævn, du skal klage til, afhænger af, hvilken brancheforening håndværkeren er tilknyttet.

Hvis håndværkeren ikke er medlem af en brancheforening, gælder følgende:

Byggematerialer

Hvis du har købt enkeltstående byggematerialer, fx i et byggemarked, og hvis købsaftalen ikke indebærer montering, kan du kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet.

Kontakt Nævnenes Hus

Vær dog opmærksom på, at Byggeriets Ankenævn kan behandle sager om levering af vinduer, yderdøre og køkkenelementer mod virksomheder, som er medlemmer af Dansk Byggeri.

Hvis købsaftalen inkluderer montering, eller hvis leveringen sker som led i en entrepriseaftale, kan du kontakte et af ankenævnene inden for byggeri og håndværk. (Se ovenfor)

Værktøj, tilbehør og haveredskaber:

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.050 kroner.

Kontakt Nævnenes Hus

Havearbejde, rengøring eller vagt-eller sikkerhedstjeneste:

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.050 kroner.

Kontakt Nævnenes Hus

Ejendomsformidling vedrørende køb og salg af fast ejendom samt andet end køb og salg af fast ejendom:

Klagenævnet for Ejendomsformidling behandler klager fra forbrugere over statsautoriserede ejendomsmæglere og andre mellemmænd, der beskæftiger sig med tilsvarende virksomhedsområder.

Kontakt Klagenævnet for Ejendomsformidling

Leje af bolig hos en privat udlejer:

Hvis du bor til leje hos en privat udlejer og har nogle lejemæssige vilkår, som du er utilfreds med, kan du få det særlige klagenævn - huslejenævnet - til at afgøre, om dine lejemæssige vilkår er i overensstemmelse med Lejelovens og Boligreguleringslovens bestemmelser.

Læs mere på borger.dk

Leje af almen bolig:

Hvis du bor til leje i en almen bolig, skal du henvende dig til det lokale beboerklagenævn, hvis du skal klage. Beboerklagenævnet træffer afgørelse i tvister mellem lejere og udlejere i almene boliger.

Tilstandsrapport:

Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige behandler klager over tilstandsrapporter, der er udfærdiget under huseftersynsordningen. Nævnet kan behandle klager fra både køber og sælger af en ejendom.

Kontakt Disciplinær- og klagenævnet for beskikkede bygningssagkyndige

Elinstallationsrapport:

Ankenævnet for Tekniske Installationer behandler klager over elinstallationsrapporter.

Kontakt Ankenævnet for Tekniske Installationer

Ankenævn for Køreundervisning behandler klager fra forbrugere over kørelærere vedrørende modtagelse af teoretisk eller praktisk køreundervisning.

Kontakt Ankenævn for Køreundervisning

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.050 kroner eller minimum 680 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.

Kontakt Nævnenes Hus

Advokat:

Hos Advokatsamfundet kan du læse om dine muligheder for at klage til Advokatnævnet over advokatens rådgivning eller salær.

Læs mere 

Bank eller pengeinstitut:

Det finansielle ankenævn behandler klager fra forbrugere over pengeinstitutter.

Kontakt Det finansielle ankenævn

Fondsmæglerselskaber:

Ankenævnet for Fondsmæglerselskaber behandler klager over fondsmæglerselskaber som omfattet af lov af finansiel virksomhed.

Kontakt Ankenævnet for Fondsmæglerselskaber

Forbrugslån:

Hvis selskabet, du låner penge af, er ejet af et pengeinstitut, kan du kontakte Det finansielle ankenævn.

Kontakt Det finansielle ankenævn

Hvis selskabet, du låner penge af, ikke er ejet af et pengeinstitut, og hvis det udbyder fritstående lån til forbrugere, fx sms- og kviklån, kan du kontakte Ankenævnet for Finansieringsselskaber.

Kontakt Ankenævnet for Finansieringsselskaber

Du kan kontakte Center for Klageløsning, hvis lånet er ydet i forbindelse med køb af en vare eller ydelse, som Center for Klageløsning kan behandle sager om. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal varen/ydelsen minimum have kostet 1.050 kroner eller minimum 680 kroner, hvis der er tale om tøj og sko.

Kontakt Nævnenes Hus

Investeringsfonde:

Det finansielle ankenævn behandler klager over investeringsfonde.

Kontakt Det finansielle ankenævn

Realkredit:

Det finansielle ankenævn behandler klager over realkreditinstitutter.

Kontakt Det finansielle ankenævn

Revisor:

Revisornævnet behandler klager over, at en statsautoriseret eller registreret revisor ved udøvelsen af sin virksomhed har tilsidesat de pligter, som stillingen medfører.

Kontakt Revisornævnet

Hvis du vil klage over en revisors vederlag, skal du kontakte Danske Revisorer.

Rykkergebyrer, renter og inkasso:

Forbrugerklagenævnet kan kun behandle klager over rykkergebyrer, renter og inkasso m.v., hvis disse er krævet i forhold til en vare eller ydelse, som du vil klage over.

Kontakt Nævnenes Hus

Økonomisk rådgivning (ikke bank eller revisor):

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet via klageportalen for Nævnenes Hus. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal ydelsen minimum have kostet 1.050 kroner.

Kontakt Nævnenes Hus

Abonnement på bredbånd, mobil, mobilt bredbånd, fastnet og TV-forbindelse:

Teleankenævnet behandler klager mellem slutbrugere og teleudbydere vedrørende telefon- og internetabonnementer samt registrering og debitering af indholdstjenester. Din klage kan enten vedrøre selve regningen eller de vilkår, som er aftalt med teleselskabet.

Kontakt Teleankenævnet

Domænenavne:

Klagenævnet for Domænenavne behandler klager over forhold i forbindelse med registrering og anvendelse af domænenavne.

Kontakt Klagenævnet for Domænenavne

Kabel-TV:

Hvis du vil klage over dit abonnement på en tv-pakke, fx aftalevilkår eller bindingsperiode, kan du kontakte Center for klageløsning/Forbrugerklagenævnet. For at kunne få behandlet din sag hos Center for Klageløsning skal ydelsen minimum have kostet 1.050 kroner.

Kontakt Nævnenes Hus

Du kan kontakte Center for Klageløsning/Forbrugerklagenævnet, hvis din klage ikke kan behandles af et godkendt ankenævn. I Danmark findes der 17 godkendte ankenævn. Her kan du se, hvilke ankenævn der findes.

Sidst opdateret 25.08.2020

Kunne du bruge siden?