Klage over køb i andre EU-
lande

Har du på en rejse eller på en udenlandsk hjemmeside købt varer af en sælger, der ikke har forretning eller kontor i Danmark, kan du i visse EU-lande få behandlet en klage ved et klagenævn i sælgerens hjemland.

Det samme gælder, hvis du har fået udført en tjenesteydelse af en udenlandsk erhvervsrivende, fx i forbindelse med en rejse.

Varer og ydelser du har købt på en rejse

Har du på en rejse købt varer eller ydelser af en udenlandsk sælger, kan du klage til det danske Forbruger Europa-kontor.

Forbrugerkontorerne samarbejder på tværs af grænserne for at hjælpe forbrugere med problemer i forbindelse med køb over grænserne i EU.

Varer og ydelser købt på nettet

Når du handler på nettet i et andet EU-land, der ikke har forretning eller kontor i Danmark, kan du klage til den europæiske klageportal.

Det forgår elektronisk, og du kan skrive din klage på dansk. Du skal have linket til klageportalen oplyst i forbindelse med købet.

Læs mere om den europæiske klageportal hos Forbruger Europa

Forbruger Europa kan hjælpe, hvis du får problemer med den elektroniske klage.

Forbruger Europa

Kontakt Forbruger Europa på tlf. 41 71 52 00 (mandag til fredag 10-12) eller besøg forbrugereuropa.dk. Forbruger Europa undersøger, om der kan henvises til en klageinstans i udlandet. De kan også hjælpe med at sende en klage.

Klagemulighederne i de enkelte lande er meget forskellige og ikke alle lande har klagenævn på alle områderne.

Gå til Forbruger Europa

Sidst opdateret:   4. september 2017

 

Kunne du bruge siden?