Skip navigation

Ombytning af varen

Sidst opdateret:

Når du ombytter en vare, skal kunden have en ny vare magen til den gamle. Det er en forudsætning, at en ombytning er uden udgift og væsentlig ulempe for kunden.

Det er ombytning, når du udleverer en ny vare til kunden.

Du kan tilbyde at ombytte en vare, hvis du stadig har varen på lager, eller det er muligt at skaffe den hjem inden for rimelig tid. Varen skal være magen til den vare, kunden oprindeligt købte. Samme mærke, samme model, samme farve. Hvis du ikke kan skaffe en ny vare til kunden, må du i stedet betale købesummen retur.

Nogle modeller er kun på markedet i ganske kort tid, fx inden for elektronik. Hvis kunden synes, at det er i orden, kan du ombytte til en anden eller nyere model.

Hvis kunden selv ønsker en nyere model, selvom du godt kan skaffe den gamle, svarer det til et nyt køb. Kunden skal selvfølgelig betale en eventuel prisforskel. Kunden kan ikke kræve at få en nyere model, når den gamle stadig kan skaffes, men I kan blive enige om det.

  • Du må kun ombytte med nye varer. Kunden har ikke pligt til at tage imod en renoveret vare, fx en renoveret mobiltelefon.
  • Når du bytter, skal det ske inden for rimelig tid. Hvis du er for længe om at skaffe den nye vare hjem, kan kunden i stedet forlange at hæve købet.
  • Når du har ombyttet en vare, løber der en ny toårig reklamationsfrist på den nye vare fra ombytningsdagen. Der løber desuden tre år på den oprindelige fejl, hvis det viser sig, at den nye vare har samme fejl. 

Kunne du bruge siden?